Hoe de ICT-sector het hoogste niveau van werknemersbetrokkenheid heeft

In een 'war for talent' hebben de software- en technologiesectoren de hoogste niveaus van werknemersbetrokkenheid, zo blijkt uit een recente studie van Workday Peakon Employee Voice. Analyse.

post-image-3
Nu de strijd om talent in veel sectoren woedt, is het belangrijker dan ooit dat bedrijven naar hun werknemers luisteren. Volgens het jaarlijkse Workday Peakon Employee Voice-rapport genieten organisaties die in staat zijn om positieve veranderingen in de werkrelatie door te voeren, een grotere betrokkenheid van hun werknemers. 
En de software- en technologiesectoren boeken de meeste vooruitgang in die richting.

In het verslag worden drie prioritaire gebieden aangegeven om organisaties te helpen de betrokkenheid van hun werknemers te vergroten:
-Aanpassing aan nieuwe werkmodellen. 
-Het behouden van talent door te analyseren hoe werknemers over hun bedrijf denken.
-Het risico op burn-out verminderen door voortdurende gesprekken met het management.

Van de 17 in 2021 onderzochte sectoren staan de software- en technologiesector op de eerste en tweede plaats als het gaat om werknemersbetrokkenheid. 

Andere sectoren doen het ook goed, zoals de zakelijke, professionele en financiële dienstverlening. Deze sectoren zijn ten opzichte van vorig jaar in de ranglijst gestegen en hebben hun algemene score op het gebied van werknemersbetrokkenheid weten te handhaven op een moment dat veel andere sectoren zwaar door de pandemie zijn getroffen. 

Sectoren waar de totale betrokkenheid daalde, waren: farmaceutische industrie, gezondheidszorg, non-profitsector en vervoer. 
Sectoren die door de pandemie op de proef zijn gesteld en waar de aard van het werk de voordelen van hybride werken niet toelaat.

Flexibel werken: voor een betere werknemerservaring

De studie concludeert ook dat de scores voor werkomgeving tussen Q1 en Q4 2021 in alle sectoren zijn gestegen. 
Deze trend is het gevolg van de invoering van flexibele werkmodellen aan het begin van de pandemie en van maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de werknemers. 

Voor veel organisaties, vooral die met een groter aandeel eerstelijnswerknemers, bestaat de uitdaging er echter in de werknemers een grotere mate van flexibiliteit te bieden.

Maar ongeacht de bedrijfstak in kwestie laat het verslag een daling van de werkdrukscores zien. Door de verspreiding van telewerken maken werknemers langere werkdagen, en velen worstelen met het vinden van een evenwicht tussen persoonlijke en professionele verplichtingen.

Naarmate talent zijn prioriteiten bijstelt, zal dit een belangrijk aspect van retentie worden.

Veel organisaties zullen zich daarom moeten richten op het terugdringen van het burnout-niveau en tegelijkertijd de voorwaarden moeten scheppen die nodig zijn om ervoor te zorgen dat de prestaties van de werknemers niet worden aangetast.

Workday's Peakon Employee Voice database bevat bijna 225 miljoen reacties op werknemersenquêtes en meer dan 41 miljoen reacties van werknemers uit 160 landen. 
Het State of Engagement-rapport is gebaseerd op een analyse van geanonimiseerde gegevens uit de wereldwijde werknemersenquête, afkomstig van de antwoorden van bijna 2,5 miljoen werknemers bij 1.500 bedrijven in 2021. 
De analyse van Workday vergelijkt de gemiddelde wereldwijde en individuele bevlogenheidsscores tussen het eerste en vierde kwartaal van 2021, op basis van bijna 9 miljoen antwoorden op de enquête. 
 
Show More
Back to top button
Close
Close