Belgische bedrijven op hun hoede voor slachtoffers datalekken

Meer dan de helft van de bedrijven in de Benelux zou nooit samenwerken met een bedrijf dat het slachtoffer is geworden van een datalek. Een conclusie die kan hebben ernstige financiële gevolgen voor veel organisaties.

post-image-3
De pandemie en de wereldwijde crisis in de toeleveringsketen hebben de manier waarop bedrijven zich moeten voorbereiden op cyberdreigingen onherroepelijk veranderd. Inbreuken op gegevens binnen de toeleveringsketen kunnen de reputatie van een bedrijf ernstig schaden en resulteren in aanzienlijke herstelkosten, naast gederfde inkomsten. 

Als gevolg hiervan "kunnen bedrijven die er niet in slagen zich te beschermen tegen risico's in de toeleveringsketen lucratieve nieuwe zaken mislopen, wat een ernstige impact kan hebben op hun bottom line", aldus een door Kaspersky gepubliceerd rapport 'Cybersecurity en de toeleveringsketen'. 

Volgens het rapport is meer dan de helft (57%) van de bedrijven van mening dat zij nooit zouden samenwerken met een bedrijf dat het slachtoffer was geworden van een datalek. Dit onderstreept het belang van gegevensbeveiliging voor toekomstige zakelijke kansen.  
 
Een aanval op de toeleveringsketen doet zich voor wanneer een hacker opzettelijk bedrijven aanvalt via een dienst van een derde partij waarvan zij afhankelijk zijn. Als een zwakke schakel wordt uitgebuit, kan een bedrijf een fatale klap krijgen. 
Aanvallen op de toeleveringsketen zijn vaak uiterst moeilijk op te sporen, waardoor de aanvaller meer tijd heeft om in het netwerk te infiltreren, gegevens te stelen en kwaadaardige tools zoals ransomware te installeren. 
 
In een wereld van steeds veranderende cyberdreigingen kan een cyberverzekering bedrijven helpen te herstellen van een aanval. Naast het minimaliseren van de verstoring van de bedrijfsvoering en het bieden van financiële bescherming tijdens een incident, kan een cyberverzekering ook helpen bij de afhandeling van eventuele juridische en wettelijke maatregelen na een incident. Uit de studie blijkt echter dat bedrijven vaak nog geen gebruik maken van cyberverzekeringen: minder dan een kwart (24%) van de Benelux-bedrijven heeft een verzekering voor risicobeheer door derden afgesloten of beschikt over een cyberweerbaarheidsverzekering. 
 
"Cyberaanvallen die gericht zijn op de toeleveringsketen worden steeds geraffineerder en complexer en treffen verschillende sectoren. Aangezien meerdere leveranciers kunnen bijdragen aan één product of dienst, kan het erg moeilijk zijn om het risico te beperken," zegt Jornt van der Wiel, beveiligingsonderzoeker in Kaspersky's wereldwijde onderzoeks- en analyseteam. 
 
 
Show More
Back to top button
Close
Close