De nieuwe CEO moet eerlijkheid, integriteit en duurzaamheid bezitten

Bedrijven moeten veel duurzamer worden als ze de consument willen blijven aanspreken. CEO's spelen een sleutelrol in deze ambitie, zo blijkt uit een studie van het rekruteringsbedrijf Stanton Chase. Analyse.

post-image-3
Meer dan de helft van de CEO's (57%) in Europa zegt nu al een actief duurzaamheidsbeleid te voeren (tegenover 25% in Noord-Amerika), en 27% is van plan dit te gaan doen. Slechts 7% van de bedrijfsleiders is er nog niet mee bezig. 
Projecten die inspelen op de ethische en milieubezwaren van de consument. Inderdaad, duurzaamheidsaspecten zijn zeer belangrijk voor jonge millennials, die stilaan in leidinggevende functies terechtkomen.

Vier van de tien bedrijven noemen eerlijkheid en integriteit als de belangrijkste kwaliteit voor de leiders van morgen. Moderne leidinggevenden zijn transparant en nodigen werknemers en klanten uit om deel te nemen aan belangrijke beslissingen.

Consumenten zijn steeds minder bereid om in zee te gaan met bedrijven waarvan zij niet weten dat zij duurzaam en inclusief zijn. Om aan deze eisen van de consument tegemoet te komen, is 62% van de bedrijfsleiders al transparant over hun productieprocessen en grondstoffen.

"Vandaag beïnvloedt de duurzaamheidsscore van een bedrijf ook zijn financiële waardering", zegt Tom Goorman, oprichter van Stanton Chase Belgium. 
"Bedrijven zijn nu op zoek naar CEO's die aandacht besteden aan duurzaam beleid. Met andere woorden, ze kijken wat minder naar de kwartaalcijfers, want op korte termijn wegen investeringen in duurzaamheid toch al op de winstgevendheid van een bedrijf. Toch hebben verschillende studies aangetoond dat investeren in duurzaamheid op lange termijn loont. Ons wordt steeds vaker gevraagd de motivatie van kandidaten voor duurzaamheid te beoordelen en na te gaan of zij over de juiste leiderschapsvaardigheden beschikken om een dergelijk beleid te leiden", aldus de studie.

In de enquête van Stanton Chase werd ook nagegaan wat de belangrijkste kwaliteiten zijn van de volgende generatie van topmanagers. "Voor de meeste respondenten moeten managers eerst en vooral over sterke operationele capaciteiten beschikken (44%). Het is duidelijk dat de nieuwe generatie consumenten ook leiders wil met een moderne leiderschapsstijl die weerspiegelt wat zij in een merk waarderen: eerlijkheid en integriteit (40%). Andere belangrijke kwaliteiten zijn visionair en strategisch denken (39%) en een ondernemersmentaliteit (39%).

Opvallend is dat andere kwaliteiten zoals veranderingsmanagement (33%), people management (32%) en innovatie (28%) minder hoog worden gewaardeerd. "Deze kwaliteiten liggen voor de hand voor een CEO-profiel vandaag en worden daarom door de respondenten minder vaak genoemd als belangrijke kwaliteiten van de leider van morgen," concludeert de studie.
 
Show More
Back to top button
Close
Close