Hoe nieuwe consumentengewoonten het mkb veranderen

Na de gezondheidscrisis veranderen nieuwe consumentengewoonten het spel voor kmo's. De helft van de Belgen zegt dat de pandemie hen ertoe heeft aangezet meer online te gaan winkelen.

post-image-3
In een wereld waarin de digitalisering steeds sneller gaat, is de vraag niet langer wanneer je digitaal gaat, maar hoe je dat doet!
Volgens recente gegevens van Vista zegt de helft van de ondervraagde Belgen dat de pandemie hen ertoe heeft aangezet meer online te gaan winkelen.
De meeste consumenten zeggen dat zij liever in kleine winkels winkelen, maar merken op dat veel winkels nog niet op het internet aanwezig zijn.

"Hoewel 83% van de respondenten nog steeds graag naar kleine buurtwinkels gaat, zien sommigen dit als een gedoe", aldus de Visa-studie.

Daarom is het voor kmo's en zelfstandigen nu absoluut noodzakelijk om online te zijn.
Een online aanwezigheid alleen is echter niet voldoende: marketing, SEO, sociale netwerken, branding en promotievaardigheden zijn ook essentieel.

"Vista wil een strategische partner zijn voor al die ondernemers en kleine bedrijven die ondersteuning nodig hebben bij het ontwerpen van hun marketingmateriaal (fysiek en digitaal), het herontwerpen van hun logo of het maken van hun website, die ze vervolgens gemakkelijk moeten kunnen beheren", legt Nina Coopman, Country Manager Benelux bij Vista, uit.

Visa heeft de 5 sectoren geïdentificeerd waarin kmo's en zelfstandigen het vaakst marketingmateriaal hebben besteld, webdiensten hebben gebruikt of digitaal advies hebben ingewonnen via het Vista-portaal in België vanaf medio 2020 tot nu:

Gezondheidszorg en sociale diensten (15%)
Sport en fitness (13,8%)
Bouw, reparatie en renovatie (13,5%)
Kunst en amusement (7,3%)
Schoonheid en spa (7,1%)
Show More
Back to top button
Close
Close