Black Friday: e-commerce en online kopers slachtoffer van computeraanvallen

Met de groeiende populariteit van Black Friday neemt ook de kans toe dat de online kopers slachtoffer worden van cyberaanvallen. De aanvallen op e-commercesites zijn in een jaar tijd met 15% gestegen, zo blijkt uit een nieuw rapport. Enkele voorzorgsmaatregelen…

post-image-3

Volgens een nieuw rapport van Kaspersky is het aantal die webwinkels viseren en rechtstreeks op de gebruikers mikken met 15% gestegen tegenover verleden jaar.  Tegelijkertijd bieden heel wat websites zoals BOL, Amazon, Mediamarkt en Coolblue in de aanloop naar de grote dag een hele week bijkomende koopjes, wat het potentiële risico nog verhoogt.

Black Friday is het belangrijkste consumptie-evenement geworden van het jaar. Maar waar vroeger de kopers profiteerden van koopjes in de fysieke winkels (en daarna online, op Cyber Monday), heeft de daling van de winkelstraten meer kopers naar de online winkels geduwd. De cijfers van Black Friday Global tonen aan verleden jaar slechts 12% van de gebruikers zijn Black Friday aankopen exclusief in een fysieke winkel gedaan heeft.

De stijging van het aantal specifieke apps van winkels en de snellere toegang tot koopjes hebben de gebruikers aangezet om steeds meer online te kopen: 56% van hen koopt nu liever online dan in een fysieke winkel, en 55% gebruikt een smartphone om aankopen te doen tijdens het weekend van Black Friday.

Deze groei van de online aankopen, gecombineerd met de intensivering (en verlenging) van de koopjesperiode, verhoogt ook het risico op cyberaanvallen: een klein honderdtal e-commerce sites en mobiele toepassingen voor het grote publiek worden het doelwit van schadelijke acties.

Een nieuw rapport van Kaspersky onderlijnt het grotere risico voor de gebruikers tijdens deze jaarlijkse koopjesdagen; 24% maakt meer kans om dan slachtoffer te worden van een financiële ransomware-aanval, dan op een gemiddelde dag in de rest van het jaar.

Hackers mikken op e-commercemerken en zijn op zoek naar gegevens van gebruikers zoals hun naam, wachtwoord, kaartnummer, telefoonnummer enz. Op de websites die hackers onder vuur nemen worden de gegevens die de slachtoffers invullen onderschept, doordat de inhoud van de webpagina gewijzigd wordt of doordat de bezoekers naar een phishing-pagina geleid worden. Het is dus belangrijk dat de kopers een verhoogde waakzaamheid aan de dag leggen en dat de handelaars hun klanten beschermen.

Enkele voorzorgen die u kan nemen als klant:

  • Maak regelmatig een back-up van uw data om te voorkomen dat uw persoonlijke bestanden verloren gaan bij een hacking aanval.
  • Wees waakzaam bij een online aankoop via een mobiel toestel. Verricht geen aankopen via niet-beveiligde Wi-Fi netwerken. Schakel zelfs eerder de Wi-Fi uit en gebruik enkel de mobiele internetverbinding. Of wacht tot u opnieuw een beveiligde verbinding hebt.
  • Klik niet op onbekende links in e-mails of postings op de social media, zelfs als u de afzender kent.
Voor een merk of online handelaar gelden deze regels:
  • Gebruik een betrouwbare betaaldienst en houd de software van het e-commerce- en betaalplatform up-to-date. Elke nieuwe update kan kritieke verbeteringen bevatten die het systeem minder kwetsbaar maken voor cybercriminelen.
  • Gebruik een personaliseerde computer- en cybersecurityoplossing om uw bedrijf en uw klanten te beschermen.
  • Draag zorg voor de persoonlijke informatie gebruikt door de klanten die bij u kopen.
  • Gebruik een oplossing ter preventie van fraude, die past bij het profiel van uw bedrijf en uw cliënteel.
Show More
Back to top button
Close
Close