Retailers staan afwachtend tegenover  de nieuwe leveringsvormen

De commerciële merken zijn niet klaar om de nieuwe vormen van levering-aan-huis te omarmen, zo meldt de specialist in logistieke oplossingen Zetes. Amper 13% van hen investeert in technologieën die helpen om het logistieke proces te beheren.

post-image-3

Naar schatting is gemiddeld 5% van de leveringen aan huis ofwel te traag, ofwel onvolledig. Deze proportie groeit tot één derde tijdens de piekperiodes, wat zich vertaalt in hogere kosten en nadelig is voor het imago van het merk.

Supply Chain-specialist Zetes toont in een recente studie aan dat iets meer dan 60% van de retailers geen enkel real time zicht heeft op zijn logistieke e-commerce processen. En zij zijn niet klaar om nieuwe, meer ecologische vormen van levering toe te passen.

In een tijdperk dat de detailverkoop radicale veranderingen ondergaat (de Europese e-commercemarkt ging voor het eerst over de grens van 600 miljard euro, een jaarlijkse stijging met 13%), leeft bijna driekwart van de Europese bevolking in stedelijke gebieden waar naar schatting het leveren van pakjes tegen 2021 met 69% zou moeten stijgen.

Nieuwe vormen van levering moeten deze druk helpen verlichten. Maar, "uit ons rapport blijkt dat slechts 13% van de retailers investeert in technologieën zoals route scheduling of asset tracking, die helpen om het logische proces te beheren", betreurt Gilbert Wellemans, CEO van Zetes België.

Volgens een onderzoek van McKinsey zijn er steeds meer steden die centrale leverpunten voorzien aan de rand van de stad. In dat geval daalt de prijs per levering met 25%, en het aantal afgelegde kilometers met 45%. Centrale leverpunten en slimme loketten laten bovendien een levering `s nachts toe, wat de kosten van de levering met de helft vermindert.

Retailers zetten dan ook steeds meer in op de "click & collect" formule, waarbij klanten producten online kopen en die daarna in een verkooppunt van hun keuze ophalen.

Ook de crowdsourced delivery (collaboratieve levering) wint aan populariteit bij de huidige deeleconomie. Hierbij werken de retailers samen met een community van vervoerders, vaak particulieren.

"Succesvolle e-talers verwerken bestellingen in maximum 20 minuten en communiceren voortdurend over de status ervan. Zij hebben het `first mile` proces volledig geautomatiseerd, voor oppikken, verpakken en transport, en hebben  ook controle over de "last mile" levering. Zij leveren 98% van de pakjes volledig en bij de eerste aanbieding aan de klant af", zo besluit Benjamin Anguille, Business Development Manager transport & Logistics bij Zetes Belgique.

Show More
Back to top button
Close
Close