Mastercard stelt de laatste innovaties in de mobiele betaling voor

De gigant in elektronisch betalen, Mastercard, heeft gebruik gemaakt van het Mobile World Congress om de nieuwste betaaltechnologieën voor te stellen die binnenkort voor een revolutie zorgen in het dagelijks leven van de gebruikers. Op het menu: betaling via geconnecteerde voorwerpen, en pashokjes die omgevormd worden tot een kasregister.

post-image-3

2018 zou een belangrijk scharnierjaar moeten worden voor onze betaalgewoonten. Vooral omdat er steeds meer gebruikers zijn die de mobiele betaalrevolutie omarmen, zoals een onderzoek door Mastercard en GCT Research bevestigt. "Een kwart van de Europeanen is nu bereid om het `tap and go` systeem (contactloos betalen) te gebruiken via een watch, armband of ring met internetverbinding, om zo zijn aankopen te verrichten."

De cijfers bevestigen de belangstelling voor deze betaalwijze, die geprezen wordt voor zijn `snel, gemakkelijk en veilig` aspect: in 2017 hebben de Europeanen 145% meer uitgegeven via contactloze betaling en Mastercard vermeldt een verhoging van 42% in het aantal handelszaken in Europa dat deze betaalwijze aanvaardt.

Wat de ongerustheid rond deze technologieën betreft, die lijkt snel af te nemen: de angst voor fraude daalde met 24% in Europa. De contactloze betaling lijkt voor velen een natuurlijke evolutie van de traditionele kaart en heel wat spelers op de betaalmarkt willen meerdere producten rond deze technologie ontwikkelen.

Betalen in het pashokje: tijdwinst en meer comfort voor de klant…
Wie heeft er niet van gedroomd om een aankoop rechtstreeks vanuit het pashokje te kunnen doen, om de lange file aan de kassa te vermijden? Dat wordt binnenkort mogelijk dankzij Retail Mirror. Dat is een spiegel met internetverbinding, ontwikkeld door Mastercard in samenwerking met Oak Labs en Panasonic, waardoor men de aankoop rechtstreeks in het pashokje kan betalen via de smartphone.

Niet alleen voorkomt de Retail Mirror  dat de klanten moeten aanschuiven aan de kassa, maar hij vermindert ook de tijd die in het pashokje doorgebracht wordt. De spiegel is namelijk een interface die toegang geeft tot alle kleuren en maten van een kledingstuk, zodat men niet meer heen en weer moet lopen tussen het pashokje en de kledingrekken. Op basis van de gekozen artikels en uw vorige aankopen zal de Retail Mirror u bovendien gepersonaliseerde aanbevelingen doen, en zo uw real time adviseur worden.

Zodra de keuze gemaakt is, wordt de aankoop verricht op een app waar u ook kan kiezen welke artikels u meeneemt of laat opsturen. De betaling kan op verschillende manieren geschieden: via NFC technologie in de app, of op de site zelf van de winkel. Bij het verlaten van het pashok zal een verkoper/verkoopster u opwachten met uw artikels, ingepakt en klaar om te vertrekken.

"Ons voornaamste doel is de aankoopprocedure te optimaliseren en het leven te vergemakkelijken van zowel handelaars als gebruikers. Het is logisch om in de toekomst naar dit betaalmodel te evolueren, dat volledig beantwoordt aan de verwachtingen bij een fysieke winkel", legt Henri Dewaerheijd uit, Country Manager Belux voor Mastercard.

Een optimalisatietool voor de handelaars
Voor de handelaars helpt deze oplossing de fysieke winkelomgeving te vernieuwen, met een focus op de winkelervaring en de activering van aankoopbeslissingen. Bovendien biedt de Retail Mirror-oplossing de handelaars de mogelijkheid om de behoeften van hun klanten beter te begrijpen. Het systeem verzamelt en kruist verschillende gegevens, zoals de weg die de klant aflegt in de winkel, de relatie tussen deze route en de gemaakte aankopen of de trends die zich voordoen bij de aankopen door de klanten. Al deze gegevens kunnen uiteraard door de handelaars gebruikt worden om verkooptrajecten te wijzigen en te optimaliseren.

 

Show More
Back to top button
Close
Close