Hoe MediaMarkt zijn online verkoop verdubbelen wil

Na de beslissing van de Metro-groep om zijn activiteiten op te splitsen in twee pijlers, voeding en multimedia, wil de winkelketen MediaMarkt het economisch model volgen van webgiganten zoals Amazon of Bol.com. Een strategische beslissing voor de toekomst van het merk, dat zijn online verkoop wil verdubbelen!

post-image-3

De Duitse distributiereus heeft zijn nieuwe commerciële strategie voorgesteld, die berust op de afscheiding van zijn voedingspijler (Metro, Makro, Real) en het oprichten van een nieuwe autonome entiteit (Ceconomy) die voornamelijk georiënteerd is naar de verkoop van elektronische producten en huishoudtoestellen onder de merken MediaMarkt en Saturn.

De groep, die in België aanwezig is met 24 winkels, gaat lopen met het leeuwendeel in Europa, vermits hij op de eerste plaats staat met 14,5% marktaandeel, en in België met niet minder dan 13,5%, bij een omzetcijfer dat op 681 miljoen euro geschat wordt.

Volgens een interview met de baas van de keten, Sven Degezelle, in de krant L`Echo, zal deze nieuwe strategie belangrijke implicaties hebben voor de Belgische markt. Zo zou de Metro-groep geen andere oplossing hebben dan zich in twee op te splitsen, omwille van de simpele reden dat "de twee entiteiten niet veel gemeenschappelijk hebben". De operatie moet uitmonden in soepeler en reactievere commerciële entiteiten, doordat er een beslissingsniveau minder is.

Volgens Sven Degezelle in het gesprek met L`Echo, opereert het bedrijf op een markt met een zwakke groei en lage marges, die in België op een 5 miljard euro geschat wordt. Het is een markt met weinig groei. Maar die in 15 jaar tijd toch enorm geëvolueerd is omwille van de opkomst van de e-commerce, aangedreven door pioniers in de online verkoop zoals Amazon, dat vandaag de nummer 2 in België is met 400 miljoen omzet, gevolgd door Vanden Borre en Krëfel.

Met dit in gedachten verbergt de MediaMarkt keten niet langer dat hij de ambitie heeft om zijn achterstand tegenover zijn grote online concurrent in te halen. Hij is van plan om niet meer of minder dan 10% van de verkopen online te realiseren, tegenover 5% nu. De multichannel aanpak van de keten zou de klanten moeten toelaten om online te bestellen en dit thuis of in de winkel te laten leveren. Dit wordt begeleid met een sterkere marketing en investeringen in de online aanwezigheid.

Een digitale strategie die al vruchten lijkt af te werpen, vermits het merk sinds een jaar een "versnelling" vaststelt van zijn online verkopen.

Show More
Back to top button
Close
Close