De helft van de bedrijven vreest de Brexit niet

Een enquête, uitgevoerd door Oracle, brengt aan het licht dat 46% van de bedrijven hun investerings- en groeistrategieën verderzetten, ondanks de onzekerheid rond de Brexit. Een analyse.

post-image-3

Ondanks de schok die het referendum over het uittreden van Groot-Brittannië uit de Europese Unie veroorzaakt heeft, blijkt toch dat 46% van de financieel verantwoordelijken in Europa hun investeringen verderzetten, zo onhult het onderzoek "Stepping into the Unknown", uitgevoerd door Oracle.

Alhoewel de financiële directeurs een onzeker economisch klimaat toegeven, zullen de bedrijven uit de EMEA-zone hun investerings- en groeistrategieën verderzetten, omdat zij het zich niet kunnen veroorloven om te wachten tot de huidige onzekerheid zich oplost, willen zij hun competitiviteit en marktaandeel behouden.

Zo geeft 41% van de bedrijven toe dat zij zich niet verwacht hadden aan de resultaten van het referendum over de Europese Unie en in haast reageren. Een gelijkaardig percentage (46%) bevestigt dat hun plannen voor de toekomst complexer geworden zijn omwille van deze situatie.

Het onderzoek toont tevens aan dat 44% van de beslissers verschillende noodplannen ontwikkeld heeft die zij regelmatig actualiseren om zich ervan te verzekeren dat hun bedrijf zich zo goed mogelijk aan deze veranderingen aanpast.

De financieel verantwoordelijken verwachten zich aan beduidende veranderingen in hun concurrentiële omgeving omwille van deze bijzondere context. 50% denkt dat er meer bedrijven problemen zullen ondervinden, 59% verwacht dat er meer fusie-acquisitie en consolidatie operaties zullen komen.

Alhoewel zij eerder voorzichtiger blijven, verwacht bijna de helft (46%) om te investeren voor hun groei indien de omstandigheden gunstig zijn. Daarentegen is er 32% die zijn uitgaven tot het hoogstnoodzakelijke beperkt.

"De onzekerheid zet de transformaties van de markt niet stop. Integendeel, dit kan nieuw opportuniteiten openen die de bedrijven kunnen grijpen wanneer zij bereid zijn strategische initiatieven te nemen. Sommige van de meest bloeiende bedrijven van vandaag zijn opgestart tijdens de financiële crisis van 2008, door mee te surfen om de consumptietrends en door voldoende wendbare processen in te voeren om hun groei te ondersteunen", zo legt Dee Houchen uit, Senior Director of Product Marketing EMEA bij Oracle.

Show More
Back to top button
Close
Close