De keuze voor samenwerkingstechnologieën ontglipt de IT-verantwoordelijken

6 diensten op 10 beschikken over hun eigen budget om collaboratieve technologie aan te kopen. Op het moment dat de keuze gemaakt wordt zijn het dus mensen die niet tot de IT-dienst behoren, die de knoop doorhakken.

post-image-3

De verantwoordelijken voor de diensten van organisaties spelen een sleutelrol bij de keuze van de samenwerkingstechnologie, zo blijkt uit een onderzoek gepubliceerd door Dimension Data. Volgens die studie zouden 6 diensten op 10 over hun eigen budget beschikken (onafhankelijk van de IT) om samenwerkingstechnologie aan te kopen. Deze verantwoordelijken voor de diensten van een groot aantal bedrijven hebben dus meer controle over de technologie die zij nodig hebben voor hun activiteiten.

En wanneer het gaat om de samenwerkingsstrategie van het bedrijf te formuleren, dan meent 89% van de respondenten dat de verantwoordelijken voor de diensten en andere niet-IT-verantwoordelijken een nooit geziene rol spelen bij de implementatie van de samenwerkingsstrategie. Een invloed die bovendien steeds groter geacht wordt.

Deze resultaten vormen een uitdaging, vermits traditioneel de keuze, de aankoop en de implementatie van de samenwerkingstechnologie altijd toekwam aan de IT-afdeling. Want die is het die eigenlijk over de technische expertise beschikt over systemen en software, en over het nodige budget.

Alhoewel  hierin verandering lijkt te komen, spelen de meeste IT-afdelingen nog altijd een doorslaggevende rol wanneer het gaat om hun bedrijf te begeleiden naar samenwerking. Van de 900 ondervraagde bedrijven zegt 60% dat de CIO en de IT-directeurs belast met de communicatietechnologie, de belangrijkste verantwoordelijken zijn voor de uitwerking van de samenwerkingsstrategie, en dat de IT-directeurs belast met de professionele toepassingen ook actief betrokken worden.

"Deze situatie zou een uitdaging kunnen worden voor de IT-afdelingen die veel controle willen hebben over de samenwerkingstechnologie die in hun bedrijf gebruikt wordt. De verantwoordelijken voor de diensten zijn het beste geplaatst om te weten hoe de interactie van de leden van hun team verloopt met elkaar, met de partners en de klanten", stelt Christian Langhendries vast, BDM UC & Collaboration bij Dimension Data België.

Show More
Back to top button
Close
Close