Hoe de digitale economie het IT-channel in 2016 zal veranderen

Philippe Fosse, vicepresident Channel bij EMC, boog zich over zijn kristallen bol om ons zijn 5 voorspellingen te brengen voor het IT-channel in 2016. En er worden grote veranderingen verwacht…

post-image-3

"Nieuwe digitale economische modellen zullen de dienstverlening aan het cliënteel grondig wijzigen en grote veranderingen met zich meebrengen voor het Channel", zo voorspelt Philippe Fosse, vicepresident EMEA bij EMC in een deskundige en persoonlijke analyse.

Voor Philippe Fosse lijkt het IT-channel in zijn huidige vorm niet meer op wat het twee of drie jaar geleden was. "Nu de resellers, de providers van managed services en de onderaannemers allemaal dezelfde competenties beginnen te hebben, lijkt het duidelijk dat de titels van hun specialisaties over enkele jaren niets meer zullen betekenen. In plaats van de huidige segmentatie zullen zij transformeren tot partners die voldoende flexibel zijn om een divers verkoopsaanbod te ontwikkelen in functie van wat nodig is".

Philippe Fosse voorziet zo voor 2016 een nieuw tijdperk van krachtige professionele IT gebaseerd op precieze kenmerken.

1. De "co-opetitie" tussen de kanalen zal verder doordringen
Nu de  partners en de klanten de keuze hebben uit verscheidene technologieën en economische modellen, wordt het onmogelijk voor één enkele partner om alle behoeften van zijn hele potentiële cliënteel te dekken.
Een partner zal dus bijvoorbeeld een prestatie kunnen aanbieden van een opmerkelijke kwaliteit voor on-site infrastructuur, maar zal minder performant zijn om managed cloud services te leveren.
De stijging van het aantal "co-opetitie" (samenwerking/competitie) gevallen binnen een kanaal zal de partners ertoe drijven om op de vraag van de klant te antwoorden met zijn eigen competentie, of met concurrenten in onderaanneming, indien nodig. In het huidige landschap zal de reseller, wanneer hij niet in staat is om infrastructuurcomponenten aan te bieden buiten de datacenters van de klant, een partnerschap moeten afsluiten met een andere speler die dat wél kan, zelfs al is het een concurrent.
De channels moeten dus echt op de hoogte zijn van wat hun klanten van hen verwachten, en zich in hun plaats stellen door hun economisch model van boven tot onder te doorgronden evenals de manier waarop zij intern functioneren. Zij moeten het idee laten varen dat zij een oplossing kunnen leveren die echt aangepast is aan de doelstellingen van de klant.

2. De jacht op het talent is begonnen
Met de versnelling van cloud gebonden technologieën in de brede zin, en geconfronteerd met de beveiligingsproblemen, zal het channel zich moeten voorzien van de best mogelijke verkopers.
In 2016 zal elke verkoper de applicatie die door de klant geïmplementeerd werd, goed moeten begrijpen,  alsook de infrastructuur die haar laat draaien. Hij zal de verschillende technologieën moeten kennen van de platformen gewijd aan hybride infrastructuren: Platform as a Servcice (PaaS) of Infrastructure as a service (IaaS). De verkoper zal tot slot moeten weten hoe native cloud applicaties gebouwd zijn.
Deze revolutie van de vereiste competenties zal bij de resellers noodzaken tot tal van herschikkingen om zich aan deze nieuwe eisen aan te passen.

3. Aanhoudende groei voor flash, software-defined en hyper-convergente infrastructuren
De hybride clouds zijn uitgegroeid tot het  voorkeursmodel voor de implementatie van clouds. In 2016 zal deze trend bevestigd worden, en leiden tot groei op 3 domeinen: flash geheugen (SSD), software-defined infrastructuren en hyper-convergente infrastructuren.
2016 zou ook het jaar moeten worden van de komst van hyper-convergente infrastructuren. Een markt die volledig naar het channel gericht is en die vooral de KMO als doelpubliek heeft, en voor belangrijke inkomsten zal zorgen bij de resellers.

4. De verdelers zullen blijven evolueren
Het IT-channel heeft in erg korte tijd verschillende wijzigingen doorgemaakt, vooral gekoppeld aan de revolutie van de cloud. In de toekomst zullen de verdelers geneigd zijn om cloud services te bundelen en om ze in contact te brengen met de resellers en zo te zorgen voor hun overlevingskans en duurzaamheid. Cloud diensten van verschillende leveranciers hergroeperen, en die aan de resellers aanbieden, zal eveneens essentieel zijn, om de klanten oplossingen aan te bieden die het best aangepast zijn aan de vereisten van hun infrastructuur.
2016 zou tevens een stijging moeten zien van het aantal verdelers dat cloud services bundelt, door publieke en private diensten te combineren, in de plaats van de verkopers. Het zal de IT-verkopers toelaten om zich te focussen op de innovatie van producten.

5. 2016, het eerste grote jaar voor connected objects!
In 2016 zullen de spelers uit het channel de bedrijven begeleiden naar een nieuwe wereld die aangestuurd wordt door data. Volgens Gartner zal 2016 het jaar zijn van het Internet of Things. Intelligente machines, toestellen en andere digitale diensten zullen met elkaar verbonden zijn via een backbone van data, en een nauw weefsel vormen. Bij een dergelijk scenario zal elk voorwerp zich ontwikkelen tot een toestel dat data kan genereren die dan het spel voor de bedrijven kunnen wijzigen, door hen kostbare informatie te leveren.
Het channel zal dan ook een business opportuniteit zien verschijnen op deze kruising van data en analyse. In het bijzonder bij de grote systeemintegratoren die reeds hun eigen opslag- en analysecapaciteit ontwikkeld hebben rond big data. Organisaties van dit type zullen goed geplaatst zijn om de klanten te beschrijven welk type achterliggende infrastructuur zij nodig hebben om te slagen, met mogelijke winst als inzet.
Op termijn zal het Intenet of Things alle bedrijven omvormen tot big data kampioenen.

Philippe Fosse besluit: "De impact van de cloud op bedrijven die nieuwe digitale economische modellen hebben geadopteerd, zorgt voor een revolutionaire wijziging van hun dienstverlening aan het cliënteel. Tegelijkertijd hebben jonge bedrijven zoals Uber en Tinder terrein gewonnen; zij geven een nieuw gelaat aan volledige industrieën en zelfs culturen", zo stelt de expert vast.
Zoveel factoren die veranderingen met zich meebrengen in het IT-channel, dat al een evolutie doorgemaakt heeft om beter te kunnen beantwoorden aan de noden van de klanten op vlak van flexibiliteit en schaalbaarheid...

Show More
Back to top button
Close
Close