Home/ channel belgium /Hoe de digitale kanalen aan verschillende commerciële doeleinden beantwoorden Hoe de digitale kanalen aan verschillende commerciële doeleinden beantwoorden Het gebruik van marketingkanalen is de laatste twee jaar met 10% gestegen, zo blijkt uit het laatste Adobe Digital Index rapport. In diezelfde periode is het aantal contactpunten toegenomen. Maar de keuze van het kanaal hang vooral af van het commercieel doel van de merken. Een analyse. 2015-09-21Comment 156791313 Het aantal digitale marketingkanalen dat in Europa gebruikt wordt is in de laatste twee jaar met 10% gestegen. Een analyse die betrekking heeft op meer dan 1,3 miljard pagina`s die geraadpleegd worden op meer dan 10.000 Europese en Amerikaanse websites, toont aan dat de marketeers nooit tevoren het aantal contactpunten vermenigvuldigd hebben om hun klanten doelgericht te bereiken. De keuze van het kanaal geschiedt over het algemeen in functie van de commerciële doelstelling: referencing, display en sociale netwerken helpen om de bekendheid van een merk te versterken, terwijl e-mails vooral dienen om het conversiegehalte te verbeteren. E-mail, koning van de conversie Het ADI-rapport onderstreept de belangrijke rol van e-mail bij conversie en klantenbinding, met de hoogste percentages van alle geanalyseerde kanalen. Ondanks een daling met 10% van het "display" verkeer op mobiele toestellen in Europa, tonen de gegevens toch aan dat dit soort kanaal de kopers aanspoort om terug te keren naar een website, met zes keer meer kans om deze bezoekers te converteren dan zij die tevoren nog geen aankoop gedaan hadden. Deze cijfers bewijzen de doeltreffendheid van e-mails en display content bij de consolidatie van de relatie met de klant. Het mobiele gaat tot de aanval over Het mobiele kanaal, een echte katalysator van de digitale transformatie, wint terrein: de marketeers aarzelen niet om smartphones en tablets te gebruiken om de klanten een aangename ervaring te bieden. Het verkeer via het zoeken vervangt het rechtstreekse verkeer: de huidige mobiele browsers maken het voor de gebruiker makkelijker om content te zoeken. Zoekopdrachten, die de laatste twee jaar gestegen zijn met 72%, hebben 47% van het totaal aantal mobiele bezoeken gegenereerd in 2015. Rechtstreekse raadplegingen van websites van hun kant daalden met 33%. Het ADI-rapport stelt ook een duidelijke stijging vast van het verkeer op sociale netwerken (65%), vooral op het mobiele kanaal. Eerste of laatste contact "De vermenigvuldiging van kanalen maakt de marketing interacties aanzienlijk complexer. Waar voor heel wat marketeers de e-mails het favoriete kanaal blijven voor conversies op vlak van het laatste contact, spelen de referencing, display en sociale netwerken toch een belangrijke rol bij de sensibilisering van het publiek, zowel bij het eerste contact als onderweg", zo vat John Watton het samen, Director Digital Marketing EMEA bij Adobe Systems. "De hele uitdaging bestaat erin om een coherente ervaring te bieden op àlle kanalen die de consument gebruikt. Het is duidelijk dat het onmogelijk is om al deze interacties manueel te beheren. Vandaar ook dat het dringend nodig is dat marketeers beroep doen op IT-tools." Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address