De tabletmarkt zet zijn vrije val voort

Het gaat niet goed met de tablets. Onderzoeksbureau IDC wijst eens te meer op een belangrijke daling van de verkoop bij marktleiders Apple en Samsung.  Maar nieuwe toestellen zouden de markt nieuw leven kunnen inblazen…

post-image-3

Het laatste rapport van IDC, dat van einde juli, noteert een nieuwe daling van de tabletmarkt, waar de invloed van Apple en Samsung in het tweede trimester gevoelig achteruitgaat, ten voordele van kleinere spelers.

Zo werden er in deze periode 44,7 miljoen tablets verkocht wereldwijd, wat een daling is met 7% jaar over jaar en met 3,9% tegenover de eerste drie maanden van het jaar.

Deze daling is even verrassend als onverwacht, wanneer men bedenkt dat de markt een explosieve groei gekend heeft na de lancering van de iPad van Apple in 2010.

"Een langere levensduur, een hogere concurrentie van andere categorieën zoals de zeer grote smartphones, gecombineerd met het feit dat de gebruikers de laatste nieuwe besturingssystemen op hun oude tablets kunnen installeren, dit alles heeft bij de gebruiker het enthousiasme voor deze toestellen getemperd", zo stelt Jitesh Ubrani bij IDC vast.

Toch zouden nieuwe twee-in-een toestellen de markt nieuw leven kunnen inblazen, onder andere dankzij de draaibare of verwijderbare onderdelen zodat zij zowel als tablet en als laptop kunnen dienen, of dankzij de toevoeging van nieuwe, productievere functies aan het besturingssysteem van de iPad.

Het is trouwens door gebruik te maken van zulke groeikansen dat kleinere verkopers zoals Lenovo en Huawei erin geslaagd zijn om marktaandeel weg te snoepen van de twee grootste fabrikanten ter wereld, Apple (24,5%) en Samsung (17%), die in het tweede trimester slechts goed waren voor 41% van de markt, tegenover 45% in het eerste trimester, aldus IDC.

Show More
Back to top button
Close
Close