Home/ channel belgium /Hoe geld verdienen met Hadoop Hoe geld verdienen met Hadoop Moeten we eigenlijk Hadoop nog voorstellen? Dit open source platform voor data-opslag en -analyse lokt overal enthousiaste en geïnteresseerde reacties uit. Het moet van de hoogdagen van Linux en Apache geleden zijn dat een open source platform nog zo enthousiast werd onthaald. 2015-06-12Comment 156790375 Logisch ook: de verwachtingen en beloftes die met Hadoop worden geassocieerd, zijn enorm. Gigantische hoeveelheden kunnen opslaan op één enkele plaats, aan een bijzonder lage kostprijs, spreekt al enorm tot de verbeelding. Maar de toegevoegde waarde dat al deze centraal opgeslagen gegevens samen kunnen worden geanalyseerd voor bedrijfsbreed inzicht, in plaats van de silo-benadering van vroeger, maakt het platform des te aantrekkelijker. Het Hadoop platform werd enkele jaren geleden gelanceerd en lijkt nu aan de definitieve doorbraak toe. Waarom nu? Omdat verschillende betrokken partijen (bedenker en curator Apache, en bouwers van commerciële Hadoop-versies zoals Hortonworks en Cloudera) hard gewerkt hebben aan het enterprise-ready maken van de software. Zij besteedden extra aandacht aan de integratie met de bestaande databases en -systemen, het beveiligen van het platform en het eenvoudiger toegankelijk maken. Zo is de drempel voor het gebruik van Hadoop weer heel wat verlaagd. Een opportuniteit voor het kanaal Maar dat betekent niet dat elke onderneming Hadoop zomaar zal kunnen gebruiken, zoals pakweg een kantoorpakket. Om Hadoop met succes en met het gewenste resultaat te kunnen inzetten, is nog steeds heel wat expertise nodig, technische zowel als business-expertise. En daar ligt een grote rol voor de reseller weggelegd. Het is voor de reseller dus nu het ideale moment om te investeren in Hadoop-kennis en -expertise. Vele bedrijven beginnen het platform ernstig te overwegen als oplossing voor hun big data uitdagingen, zowel wat opslag betreft als voor analyse. Maar ze hebben een betrouwbare partner nodig die hen kan begeleiden bij dit traject. Die partner moet niet alleen technisch onderlegd zijn maar ook de business van de klant begrijpen zodat diens behoeften kunnen omgezet worden in concrete big data projecten waarin Hadoop een hoofdrol kan spelen. Experimenteren Zeker voor bedrijven die wat schoorvoetend naar big data kijken en wat huiverachtig staan om al deze technologie zelf in huis te halen, kan een partner een cloud-oplossing aanbieden waar ook zij al hun kennis en expertise aan kunnen koppelen. Zo is de idee van een Big Data Innovation Lab ontstaan waar bedrijven met hun eigen data kunnen experimenteren en dus op zoek kunnen gaan naar analytische waarde die ze daarna buiten het lab kunnen realiseren. Kortom, het is dus het ideale moment voor elke reseller om te investeren in Hadoop. Hadoop-expertise uitbouwen duurt al snel enkele maanden. Maar met de juiste, gerichte, kleine startprojecten kunt u die expertise opbouwen terwijl u al meerwaarde oplevert voor de klant. Een extrapolatie van bestaande gegevens om deze in een testomgeving te analyseren, bijvoorbeeld. Bovendien komen er steeds meer tools ter beschikking om de Hadoop-omgeving vlotter te bewerken en beheren, zodat u niet per se over de allerbeste Hadoop experts hoeft te beschikken om toch het verschil te maken. Op dit moment kan een onderneming nog steeds een concurrentieel voordeel uitbouwen met Hadoop en big data. Partners die nu durven inzetten op dit platform, kunnen hierbij helpen en op die manier zelf een voorsprong nemen op hun concurrentie. Auteur: Mathias Coopmans, principal business solution manager bij SAS. Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address