Home/ channel belgium /De Belgische e-commerce goed voor 7 miljard euro! De Belgische e-commerce goed voor 7 miljard euro! In 2015 zou de online verkoop 7 miljard euro moeten bereiken, zo schat Market Monitor, een onderzoek van GfK gepubliceerd door de vereniging BeCommerce. Wat neerkomt op 14% van alle uitgaven in België. Alle cijfers in detail… 2015-06-08Comment 156790303 Het « Market Monitor » onderzoek, uitgevoerd door GfK voor rekening van de vereniging BeCommerce, levert voor het eerst volledige cijfers over de online markt in ons land. Volgens het onderzoek hebben de Belgische gebruikers in het eerste trimester van het jaar 20 miljoen aankopen verricht via het internet, wat overeenkomt met een totaal omzetcijfer van 2,1 miljard euro. De markt van de online handel was in deze periode dus goed voor een 14% van alle uitgaven in België. Indien deze trendin de volgende trimesters doorzet, dan zou de Belgische e-commerce logischerwijze de kaap van de 7 miljard euro moeten overschrijden tegen het einde van het jaar. En zouden er een 80 miljoen aankopen verricht moeten zijn via het online kanaal. Het Market Monitor onderzoek bevat nog andere interessante details over de online handel in ons land. Namelijk dat 6,8 miljoen Belgen minstens één product of dienst gekocht hebben in het eerste trimester 2015. Met andere woorden, 74% van de Belgische bevolking ouder dan 15 heeft online gekocht, voor een gemiddeld bedrag van 307 euro. 73% van de Vlamingen heeft minstens één online aankoop verricht met een gemiddeld besteed bedrag van 331 euro. Een percentage dat in Wallonië en Brussel stijgt tot 76% met een gemiddeld aankoopbedrag van 275 euro. België haalt zijn achterstand in: de online uitgaven van 636 euro per persoon voor 2015 bereiken bijna dezelfde hoogte als in Nederland. Slechts één schaduwzijde: de Belg blijft té voorzichtig bij zijn aankopen via het mobiele toestel.Meer dan de helft van de online uitgaven werd verricht vanop een draagbare computer, en ongeveer één gebruiker op drie heeft een desktop computer gebruikt voor de online aankoop. Amper 7% van de online uitgaven in het eerste trimester werd verricht vanop een tablet en 3% vanop een smartphone. Wat de manier van betalen betreft, blijft de kredietkaart het populairste betaalmiddel in België (46% van de online betaalde uitgaven) tegenover 23% via Bancontact en 13% via bankoverschrijving. De verkoop van online diensten kent een stijging. 42% van de online uitgaven had betrekking op de aankoop van producten tegenover 58% voor diensten. In absolute cijfers is het aantal online aangekochte producten dus hoger dan de diensten, maar het gemiddeld besteed bedrag voor de online aankoop van een dienst ligt hoger dan wat besteed wordt voor de aankoop van een product. Vliegtuigtickets en accommodaties zijn het populairst, samen goed voor 80% van alle online aankopen. Zij worden gevolgd door de verkoop van tickets voor evenementen en attracties (74%), en pakketreizen (55%). In de sector "Media en Entertainment" werd 41% van alle aankopen in het eerste trimester online verricht. Met minder dan 1% van alle online verrichte aankopen staan de aankopen in de supermarkt op de laatste plaats van het klassement. De verzendkosten bedragen 2% van de totale online uitgaven. Wat neerkomt op een totaal van 47 miljoen euro betaald aan verzendkosten in het geanalyseerde eerste trimester. Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address