Europa kampioen van het mobiele verkeer!

Het Oude Continent onderscheidt zich qua verkeer op smartphones en tablets, en laat zelfs de Verenigde Staten achter zich! Maar de tablet heeft het moeilijk, zo stelt het laatste Adobe Digital Index rapport vast, gewijd aan de meest performante bedrijven ter wereld.

post-image-3

Surfen op de smartphone stijgt duidelijk sneller dan in de Verenigde Staten, zo blijkt uit het laatste Adobe Digital Index rapport ("Best Of The Best Benchmark Europe") dat een klassement opstelt van de meest performante bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, in Duitsland, Frankrijk, Scandinavië en de Benelux.

Het Verenigd Koninkrijk springt erboven uit door op zijn eentje goed te zijn voor 31% van de via een smartphone geraadpleegde webpagina`s, wat een stijging is met 8,4% in een jaar tijd. De Scandinavische landen volgen met 25% van de bezoeken vanop een mobiel toestel (+8,7%). Met een stijging van 5,6% is Frankrijk het enige Europese land waarvan het percentage ongeveer gelijk is aan dat van de Verenigde Staten (5,9%).

Deze resultaten blijven echter beduidend lager dan die bij de bedrijven die tot de 20% meest performante behoren, zo leert de studie. In de Verenigde Staten geschiedt 52% van de bezoeken aan de webpagina`s van deze bedrijven vanop een smartphone, wat een stijging is met 20,9% op jaarbasis. In Duitsland en de Scandinavische landen zijn die cijfers vergelijkbaar, met een stijging van resp. 16,4% en 16%.

De Benelux onderscheidt zich
Een andere les, te trekken uit het onderzoek: de Benelux onderscheidt zich op vlak van tijd doorgebracht op het web, met bezoekers die gemiddeld 6,53 minuten op een site blijven. Het is in het Verenigd Koninkrijk dat de duur van de bezoeken het kortste is, met 6,07 minuten voor de middenmoot van de bedrijven, en 7,96 minuten voor de meest performante. Maar het is in Duitsland dat men de grootste kloof ziet tussen de performante bedrijven (9 minuten) en de gemiddelde bedrijven (6,4 minuten).

"Het verkeer via de smartphone is weliswaar in elke sector gestegen, maar toch is er een grote kloof tussen de bedrijven die in functionaliteiten en design geïnvesteerd hebben om een uitzonderlijke mobiele navigatie te bieden, en zij die dit niet gedaan hebben. De kloof wordt elk jaar groter", aldus Tamara Gaffney, Principal Analyst, Adobe Digital Index.

De tablet raakt buiten adem
Gek genoeg, zo meldt het onderzoek nog, kende het verkeer via tablets niet dezelfde groei als het verkeer via smartphones, vermits de adoptiegraad ervan zowel in Europa als de Verenigde Staten verflauwd is.

Een analyse per economische sector laat toe om te besluiten dat, buiten het animo voor mobiele bankdiensten, het mobiele verkeer minder belangrijk is bij financiële diensten dan bij grootwarenhuizen, toerisme en horeca, media en ontspanning, en telecommunicatie.

De bedrijven uit de financiële sector noteren gemiddeld 19,9% van de bezoeken via een smartphone, en tot 26% bij de meer performante bedrijven. Die in de sector media en ontspanning daarentegen noteren gemiddeld 29,1% van de bezoeken via een smartphone tegenover 46,1% bij de meer performante.

Herinneren wij eraan dat dit onderzoek gebaseerd is op criteria zoals navigatie, percentage bezoeken, de tijd doorgebracht op een site, en het conversiegehalte.



Show More
Back to top button
Close
Close