Het einde van de vaste werkplek

Het voorbije decennium is onze samenleving grondig veranderd. Zowel op kantoor, thuis als in andere omgevingen (scholen, winkels, overheid, …) heeft de digitalisering grondig ingegrepen in de manier waarop we werken, leven en communiceren. Vaste normen en waarden werden in vraag gesteld en soms genadeloos opzijgeschoven ten voordele van nieuwere, efficiëntere en snellere alternatieven.

post-image-3

Zeker in onze kantooromgevingen heeft dit geleid tot een heuse revolutie in de werkwijze. De vaste kantoorplek moest wijken voor thuis en mobiel werken, 9-to-5 evolueerde steeds meer naar anytime anyplace. De traditionele PC, de hardware-gebaseerde desktop die ons vroeger aan onze werkplek kluisterde, wordt steeds vaker ingeruild voor de digitale desktop, de eindgebruikersomgeving die je overal, altijd en op elk toestel kan tevoorschijn roepen. Want daar draait het uiteindelijk allemaal om: de gebruikers in staat stellen hun werk goed te kunnen uitvoeren.

 

Aan de basis van deze revolutie ligt de explosie van mobiele toestellen die we de voorbije jaren hebben meegemaakt. Eerst de gsms, nadien de smartphones en - last but not least - de tablets hebben de werknemers steeds meer losgekoppeld van hun vaste plek op kantoor. Met het internet of things zal zich dit alleen maar uitbreiden. Zo is het inmiddels al mogelijk om je digitale desktop in een Tesla aan te spreken. De desktop PC is nu slechts één van de vele werkinstrumenten geworden, naast één of (meestal) meerdere andere toestellen. Daardoor wordt de digitale desktop steeds meer het centrum van de gebruikerservaring: eenzelfde omgeving ongeacht het toestel waarop de gebruiker werkt.

 

Deze onomkeerbare (r)evolutie van één naar meerdere toestellen, van vast naar mobiel werken, en van lokale naar centrale opslag van toepassingen en gegevens, opent voor elke onderneming een brede waaier aan mogelijkheden. Maar het is ook een bron van nieuwe gevaren en bedreigingen die bedrijven ernstig moeten nemen.

 

Precies daar ligt een grote opportuniteit voor business partners. Zij moeten fungeren als  waardevol aanspreekpunt bij de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen en deze ook kunnen waarmaken, implementeren en ondersteunen. Puur het leveren van de hardware zal niet meer afdoende zijn. Adviseren hoe de nieuwe business modellen vorm moeten krijgen en de begeleiding hier naartoe is van enorme toegevoegde waarde voor de eindklant. Hier zit uiteraard een groot technisch aspect aan, maar ook organisatorisch zal het een en ander moeten worden ingericht.

 

De grootste uitdaging zal wellicht liggen bij de security. Het beschikbaar stellen van de digitale werkplek brengt de nodige gevaren met zich mee, zowel op het gebied van security als op het gebied van compliance. Ook hier is de tweedeling tussen techniek en organisatie duidelijk zichtbaar en ook hier zal een brug tussen beiden gemaakt moeten worden. Iedere klant is verschillend en ook iedere usecase. Een one size fits all propositie zal dus niet gaan werken. Dit maakt het voor partners mogelijk om zich met name op de diensten rondom de digitale werkplek te kunnen onderscheiden. Het verdienmodel zal dus ook steeds meer gaan liggen in het aanbieden van diensten rondom de digitale werkplek. De keuzemogelijkheden zijn enorm.

 

Stef Koopman, Channel Manager Benelux bij VMware

Show More
Back to top button
Close
Close