Een gouden software-defined toekomst

Software-defined datacenter, software-defined storage, software-defined netwerk, … Alles is tegenwoordig software-defined. Maar heeft u er al eens over nagedacht dat ook uw toekomst software-defined moet zijn?

post-image-3

Eerst nog even toelichten: software-defined is eigenlijk weinig meer dan een (deel van de) infrastructuur waar een abstractielaag aan wordt toegevoegd zodat de fysieke locatie van de infrastructuur minder een rol speelt. Alles wordt, zoals de term het suggereert, bepaald door de software en niet meer door een specifieke adressering van een welbepaald stuk hardware. 

Klinkt vertrouwd, niet? Vrijwel dezelfde definitie wordt namelijk ook gebruikt om virtualisatie te omschrijven. We kunnen hier nu haarfijn gaan uitleggen waarin precies virtualisatie verschilt van software-defined. Maar eigenlijk doet het er niet zo veel toe. In beide gevallen hebben het immers over min of meer eenzelfde trend: er is een onstuitbare evolutie van een hardware-centrische infrastructuur naar een softwaregedreven omgeving. Een evolutie die wij in alle bescheidenheid mee hebben vorm gegeven. En dus ook een evolutie waar we een uitgesproken visie over hebben.

Hoe die visie dan precies klinkt? Eenvoudig: de toekomst van de hele ICT-sector wordt steeds meer software-defined, in de breedste zin van het woord. Natuurlijk zal er altijd hardware zijn maar de focus in het verhaal komt steeds meer op software te liggen.

Van dozenschuiventot as-a-service

Dat heeft ook zijn gevolgen voor de resellers. Het dozenschuiven maakt steeds meer plaats voor as a service-modellen, waarbij de hardware zich elders bevindt en de software van daaruit als een dienst wordt aangeboden, en waarbij beheer en onderhoud zo veel mogelijk uit handen van de klant wordt genomen, zodat die zich enkel om het gebruik en het betalen van het abonnement hoeft te bekommeren. Dat proces kan overigens zo snel en zo ver gaan als de klant wil. Klanten die alle hardware bij zich willen houden, zullen eerder zeldzaam zijn. Maar ook cloud-only-omgevingen zullen we bijna nooit tegenkomen. Ook hier ligt een hele uitdaging: de juiste balans vinden tussen wat de klant on premise of in een eigen datacenter wil en wat kan worden uitbesteed. 

Voor partners betekent dit dat ze zich steeds meer moeten manifesteren als single point of contact, waar de klant terecht kan voor advies vooraf, selectie van de juiste leveranciers, en voor beheer, onderhoud en integratie van alle componenten. Voor sommige partners betekent deze overgang van verkoop van producten naar het aanbieden van diensten en totaaloplossingen een zware uitdaging, waarbij heel wat aan het businessmodel moet worden gesleuteld. Maar tegelijk betekent dit misschien ook die broodnodige opportuniteit, die het verschil kan betekenen tussen overleven en geleidelijk wegdeemsteren.

Knowledge is power

Maar hoe gaat u zich profileren in een zee van dienstenleveranciers die allemaal diezelfde diensten aan de klant willen aanbieden? Dat doet u best door u te verdiepen in een specifieke kennis. Knowledge is power, ook in de markt van resellers en integratoren. De resellermarkt is enorm breed, en biedt dus enorm veel mogelijkheden om u te specialiseren, hetzij in een specifieke sector of in een specifiek dienstenaanbod.  

Ook een combinatie van beide, sectorgerichte en technologiegerichte specialisatie, hoort tot de mogelijkheden. Denk maar aan die sectoren die alle mogelijkheden van mobiel en thuiswerken beginnen te ontdekken: gezondheidszorg maar ook het onderwijs en lokale overheden beginnen steeds meer de voordelen van anytime anyplace connecitviteit. Hier - en elders - ligt een schat aan zakelijke opportuniteiten. Wie tijdig een groeimarkt bepaalt, en bereid is zich hierin te specialiseren, gaat een gouden software-defined toekomst tegemoet.

Show More
Back to top button
Close
Close