Canalys: ¾ van de partners rekenen op groei in 2014

De analist gespecialiseerd in IT-distributiekanalen heeft zonet zijn trimestrieel rapport gepubliceerd over de resultaten van een “Candefero”-enquête waaruit blijkt dat 75% van de bevraagde channelpartners rekenen op een groei van de omzet en de winst in 2014. Maar niet iedereen zal ervan profiteren.

post-image-3

De vraag was eenvoudig: “Hoe ziet u de evolutie van uw inkomsten en uw rendabiliteit in 2014 in vergelijking met 2013?” Het resultaat is dat iets minder dan 20% van de respondenten mikt op een groei van de inkomsten van 20% en van de winst met 10%. Bijna 20% anderen mikt op een groei van de winst met 10 tot 19%. Het merendeel van de bedrijven (40%) hoopt op een groei van de omzet en de winst met 1 tot 9%. Bijna 20% denken evenwel dat het jaar 2014 identiek zal zijn aan 2013. En slechts 5% tenslotte vreest een daling van de resultaten. 

Canalys denkt dat het kanaal in 2014 evolueert naar beheerde diensten en hybride IT-omgevingen. Deze evolutie wordt veroorzaakt door de trend van klanten om bepaalde technologische diensten uit te besteden. De analist verwacht nochtans een stijging van de verkoop van professionele pc’s omdat Microsoft zijn ondersteuning van XP stopzet en omdat de Europese economieën zich stabiliseren.

De groei van het kanaal zal ook komen van de virtualisatie en de veiligheidsdreigingen. Het vertrouwen van bedrijven in het vermogen van hun partners om complexe diensten en oplossingen te beheren, zal cruciaal zijn.

Alastair Edwards, hoofdanalist van Canalys en een echte goeroe, vat de situatie als volgt samen: “Het feit dat de channelpartners een groei voorzien, zowel in omzet als in winst, is goed nieuws. We denken dat deze groei verzekerd zal worden door de huidige trend van het kanaal om het hardware-georiënteerd model op te geven en te kiezen voor software en services.” Zoals hij dat vorig jaar al deed, maant Alastair Edwards het kanaal weer aan tot voorzichtigheid: “Ondanks de keuze aan opportuniteiten zullen de traditionele partners, die dit nieuwe model niet aannemen, het moeilijk krijgen om hun activiteit te doen groeien ten overstaan van de nieuwe technologische concurrenten die opduiken en in een wereld waarin IT-aankoopbeslissingen een competitieve differentiërende factor worden.”

De aanwerving en het behouden van personeel zal een andere uitdaging zijn voor het kanaal, net als het up-to-date houden van de vaardigheden van het personeel in een wereld die afstand neemt van de verkoop van producten met geringe marges.  

Show More
Back to top button
Close
Close