Overwin uw koudwatervrees, nu!

IT resellers, telefonie-integrators en alle andere ICT partners kunnen er niet omheen: wat u ook doet of verkoopt, vroeg of laat zal de cloud een belangrijk deel uitmaken van uw activiteiten. Daarom begint u er beter nu aan, want wie te lang wacht, dreigt naast de prijzen te vallen.

post-image-3
Het zijn geen eenvoudige tijden voor ICT resellers en integrators. Jarenlang kon je met hetzelfde business model duurzaam zakendoen. Je verkocht hardware en software, leverde de nodige diensten om alles aan de praat te krijgen en te houden, en om de zoveel jaren was de infrastructuur van de klant weer aan vernieuwing toe. De verkoopgesprekken gingen over de kracht van processoren, de functieknoppen van de software en de snelheid van de modems of de routers.
 
Met de komst van de cloud en de commoditization van IT is dit alles veranderd. Klanten willen niet langer praten over technische specificaties, ze verwachten gewoon dat het werkt. Ze verwachten van hun IT reseller hetzelfde als van de cloud: altijd beschikbaar en aan een zo laag mogelijke prijs, bij voorkeur in een ’pay per use’-model.
 
Natuurlijk zien vele ICT partners daarom de cloud als een bedreiging: cloud computing heeft de verwachtingen van de eindklant grondig veranderd, en daar moet u als ICT partner op inspelen als u uw klanten niet wil verliezen. U hebt daarbij twee keuzes. Ofwel probeert u nog enkele jaren uw klant angstvallig van de cloud weg te houden door hem even bang te maken voor de cloud als uzelf. Ofwel aanvaardt u het onvermijdelijke en werkt u zo snel mogelijk een strategie uit met de cloud als een belangrijk onderdeel van uw product- en dienstenaanbod. 
 
First mover advantage
Het is de hoogste tijd om uw koudwatervrees te overwinnen en resoluut de cloud in te duiken. Want als u het niet doet, zal uw concurrent met plezier het gras voor uw voeten wegmaaien. In België zien we de meeste organisaties nu pas de stap naar de cloud zetten, dus wie nu een zinvol product- en dienstenpakket kan aanbieden, kan nog het verschil maken. Dit houdt wel in dat u de juiste keuzes maakt: waarvoor partnert u met cloudleveranciers en wat biedt u zelf als toegevoegde waarde? 
 
Deze tip kunnen we u alvast gratis meegeven: zelf een eigen datacenter bouwen om van daaruit zijn clouddiensten aan te bieden, is tot dusver nog maar zelden de winnende strategie gebleken: dit is enkel voor de grootsten weggelegd. Een winnend model zal voor de meeste ICT partners bestaan uit een combinatie van verschillende bouwstenen: public cloud, soms ook een gedeelte in een private cloud en een stevige dosis consultancy- en integratiediensten erbovenop.
 
Gegarandeerde inkomsten
Daarmee zijn we ook bij het financiële bezwaar beland. Vele resellers en integrators maken zich zorgen over de overstap van een projectgebaseerd verkoopmodel naar een model dat eerder op abonnementen en gebruik van de infrastructuur gebaseerd is. Voor hen hebben we twee boodschappen. Ten eerste: u kunt er maar beter aan wennen want ’pay per use’ zal steeds meer de eenmalige verkoop vervangen. Ten tweede: de transitie van de traditionele ICT-infrastructuur naar een cloudgebaseerd model vormt meestal een uitgebreid migratie- en integratietraject, waarbij de hulp van de IT partner ook onmisbaar is. Dit betekent dat u tijdens uw eigen transitie van het traditionele naar het nieuwe inkomstenmodel nog steeds kunt rekenen op een periode van gegarandeerde inkomsten terwijl u uw klanten naar deze nieuwe wereld begeleidt.
 
Er zijn dus meer dan genoeg redenen om de overstap naar een cloudgebaseerd dienstenmodel te zetten, en liefst zo snel mogelijk. Maak er dus nu werk van: bekijk wat u in deze nieuwe realiteit wil betekenen voor uw klanten, wat u zelf kunt en wilt doen, waarvoor u een beroep wil doen op partners in de cloud, en hoe u dit alles gaat integreren. Wij staan klaar om deze building blocks voor u te integreren zodat u zonder risico’s de vereiste technologie aan uw klanten kunt aanbieden.    
Auteur: Daan De Wever, Mede-oprichter Destiny
Show More
Back to top button
Close
Close