Home/ channel belgium /Tech Data - 25 years strong partnerships Tech Data - 25 years strong partnerships Tech Data Belux bestaat dit jaar 25 jaar. Dat is een kwarteeuw IT-geschiedenis in België en Luxemburg. Patrick Steenssens (Country Manager Belux) blikt terug en kijkt vooruit. Van het pionierswerk begin de jaren negentig, over de dot.com bubble en de daaropvolgende professionalisering, tot de game changers van de laatste vijf jaar. De enige constante daarin is volgens Patrick dat Tech Data nooit op zijn lauweren gaan rusten is. 2014-05-21Comment 156790975 De pioniersjaren van Computer 2000Tech Data is in 1989 gestart onder de naam Computer 2000. IT stond toen nog in zijn kinderschoenen. IT-fabrikanten hadden toen nog geen vestiging in België, dus ging Computer 2000 zelf op zoek naar nieuwe producten op beurzen in de Verenigde Staten en moest het zelf het IT-kanaal uitbouwen. Er moest vooral geëvangeliseerd worden - uitgebreid communiceren over de nieuwste producten en technologieën. Vanuit die optiek publiceerden we in al 1991 ons eerste Refresh Magazine. Het eerste nummer was nog niet zo’n glossy magazine in het formaat zoals we dat vandaag kennen: het was een nieuwsbrief via de post met de laatste ‘telexnieuwtjes’, informatie over events en nieuwe prijslijstinfo. En op 16 september 1992 organiseerden we de eerste ‘Pre-Bureau event’ in Groot Bijgaarden, later omgedoopt tot ‘Partner Event’ en tot ‘meet-it’. Zowel het magazine als de partnermeeting zijn meer dan 20 jaar geleden opgestart maar bestaan vandaag nog altijd. De ‘Refresh’ wordt nog steeds elke 3 weken aan onze resellers verstuurd en op 18 september organiseren we opnieuw meet-it, de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor iedereen die in België en Luxemburg op IT-gebied meetelt. Voortrekker in de marktDe strategie in onze begindagen was Value Added Distribution, met verschillende Specialty Divisions zoals Axxam (Apple Macintosh), Datech (CADCAM Autodesk), College 2000 voor networking certificeringen en later ook Adcomp (High end networking en UNIX workstations) en een dedicated business unit voor components. Een belangrijke gebeurtenis in die periode was onze verhuis naar de Assesteenweg in Ternat in 1996. En in 1998 openden we ons nieuw logistiek centrum in Aalst. Nog een memorabel evenement was de lancering in 1998 van InTouch, tot op vandaag nog altijd het leidende e-platform in IT-distributie met online tools als ondersteuning voor het resellerkanaal. Van ongebreidelde groei naar mature markt Eind jaren negentig veranderde de markt. IT brak door bij bedrijven en de consument. In lijn daarmee veranderde Tech Data zijn strategie van Value Added naar Broadline distributie. De focus werd gelegd op distributie van printers, pc’s en andere technologieën in grote volumes. Het was een periode van overvloed met jaarlijkse omzetstijgingen van 20% à 25%. In diezelfde periode (1998-1999) werd het Computer 2000 overgenomen door het Amerikaanse Tech Data. De bubbel barstNa 2000 is dan de dot.com bubble gebarsten. De tijd van groei was voorbij en de markt werd matuur. Dat bracht grote veranderingen in de IT-wereld met zich mee. Om te overleven in deze nieuwe realiteit, werd het businessmodel en bijhorende kostenstructuur aangepast en werd de focus gelegd op productiviteitsverbetering. Er brak een periode aan van professionaliseren, automatiseren, optimaliseren, excellence in execution. DiversificatieIn 2007 is Tech Data beginnen diversifiëren. De afgelopen vijf jaar werden verschillende bedrijven opgekocht of opgestart: Azlan (enterprise computing), Maverick (audio/video), MCC (omgevormd naar Tech Data Mobile), Triade (consumer electronics), Source (omgevormd naar Azlan) en Man&Machine en ProDesk (omgevormd naar Datech). Zo bouwden we in korte tijd onze ‘Collection of Specialists’ op die vandaag instaat voor meer dan de helft van onze omzet. Die acquisities maakten het voor Tech Data ook mogelijk om vandaag alle technologieën te distribueren. Transformatiesnelheid stijgt De voorbije 25 jaar hebben we grote veranderingen meegemaakt, waaronder de grote snelheid waarmee vandaag nieuwe technologieën worden geadopteerd. Voor pc’s heeft het 20 à 25 jaar geduurd vooraleer ze bij meer dan 80% van de bevolking waren ingeburgerd. Bij smartphones en tablets duurde dat minder dan vier jaar. En de komende twee à drie jaar? We mogen ervan uitgaan dat de snelheid van transformatie nog zal versnellen. Met meer van die disruptive game changers die de markt plots en onverwachts ontwrichten. Erkenning Ten slotte zijn we er ook fier op dat we na 25 jaar nog altijd kunnen rekenen op zoveel erkenning en steun van de vendors en resellers. Dat zien we aan de vele awards die we jaar na jaar krijgen. Niet uit gewoonte, maar omdat onze partners vinden dat we het echt verdienen. We beschouwen dit niet als iets vanzelfsprekends, maar integendeel, als een stimulans om hard door te werken. En wat brengt de toekomst?Bekijk de blik van Patrick Steensens (Country Manager Belux) en Filip Waelkens (Sales Director Belux) op de toekomst van Tech Data in een video-interview op td.blog Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address