Home/ channel belgium / Huawei: de nieuwe Ascend P7 moet het merk op de kaart zetten Huawei: de nieuwe Ascend P7 moet het merk op de kaart zetten 30% van de Smartphone markt voor Samsung, 20% voor Apple … Het Chinese bedrijf, dat pas eind 2012 in België toekwam, bezet met meer dan 10% marktaandeel voor België in het 1ste trimester, nu reeds de derde podiumplaats. Hun ambitie is om hun imago te herwerken met meer en meer gesofistikeerde modellen die bijgevolg ook marge generatoren zijn. De lancering van de Ascend P7, aanstaande woensdag in Parijs, past volledig in deze strategie: een 5 inch design smartphone met 4G voor 399 euro. Indien het bij ons nog niet zo gekende Huawei erin slaagt om het merk op de kaart te zetten, zullen de twee marktleiders voortaan rekening moeten houden met een derde partij. 2014-05-09Comment 156807657 Het in ons territorium nog jonge Huawei is erin geslaagt om 200.000 smartphones te verkopen in minder dan één (fiscaal) jaar. Bij ons was de koploper niet de P6, waarvan wereldwijd 4 miljoen exemplaren verkocht werden, aangezien hij redelijk laat bij ons op markt kwam. De Belgische topper was de Y300, een goedkoop model dat vooral bij jongeren gesmaakt werd. Richard Yu, CEO van de consumer business group die naar Europa afzakte om met de pers te praten, verzekert dat een wereldwijde 3de plaats (smartphones) een groei van 52% merkbekendheid toeliet. Op vlak van design is de P7 een volwaardige opvolger van de P6, maar wel met een 5 inch scherm. Hij beschikt over 4G, en de Android 4.4.2 interface doet ons terugdenken aan die van iOS. Het beste van twee werelden zouden sommigen zeggen. Vergeleken met de S5 en de 5S is hij veel kleiner (6,5 inch) en de metalen omkadering is tot een minimum herleid. Ook met zijn 446 pixels per inch (ppi) verbreekt hij alle records. De P7 zal beschikbaar zijn vanaf eind mei en zijn voorganger, de P6 zal in de loop van de zomer volledig verdwijnen. Tijdens een interview heeft Robbert De Graaff, verantwoordelijk voor een groot deel van Europa, uitgelegd dat met 8 verschillende modellen tussen de 99 en de 499 euro, de Chinse constructeur niet alleen zijn portfolio consolideerd, maar ook zijn visibiliteit. “Stap na stap zullen we een hoger niveau bereiken. Ooit zullen wij ook modellen aan 799 euro op de markt kunnen brengen. Maar dit vergt tijd. We moeten ervoor zorgen dat onze technologie met design en branding hand in hand blijft gaan. De Ascend P7 is het bewijs dat er niet echt een verschil is in beleving ten opzichte van de grotere spelers.” Het standpunt van Huawei voor België is dat het kanaal, verantwoordelijk voor een merk, bekwaam genoeg om de twee leiders uit te dagen en “het mobiele landschap te veranderen”. Huawei beschikt nog niet over een e-shop op ons grondgebied. België is voor Katia Pappas, Marketing Manager, een heel prijsgevoelig land en staat het bijgevolg open voor een nog onbekend merk. De verkoop zal gebeuren via de grote retailers en de operatoren die tegelijktertijd als “distributeur” zullen fungeren. De samenwerkingen met Base en Telenet worden verdergezet. Belgacom is pas gestart (binnenkort twee modellen) en ook de samenwerking met Mobistar gaat verder na de “one-shot-deal” van in 2013. Momenteel is er nog geen bundle voorzien. Ook zal er niet meer dan één Windows-model beschikbaar zijn zoals dit reeds in andere landen het geval is. De Belux entiteit van Huawei staat los van de Nederlandse entiteit en telt 7 personen voor de Devices divisie. Het brusselse team zal versterkt worden met drie nieuwe medewerkers voor het einde van dit jaar. Dirk Pauwels (voormalig Siemens) zal de taak van Country Director Consumer Group Belgium om zich nemen. Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address