Samsung en het kanaal: de klant kiest

Het Mobile World Congress was de ideale aangelegenheid voor constructeurs om hun verkoopsstrategieën aan te kondigen. Samsung, leider in het mobile phone segment, speelt open kaart: we willen via distributie alle type klanten kunnen bereiken. Vandaar ook ons breed assortiment van producten. Met betrekking tot distributie is het nog altijd de klant die kiest.

post-image-3

Afhankelijk van de situatie, verloopt de verkoop via distributeurs of operatoren. En dit verschilt echt van land tot land. Er is geen strict beleid dat gevolgd beleid moet worden, aangezien het afhangt van de vraag van de klant. In Belgie wordt de voorkeur gegeven aan operators, die al vrij snel de rol van distributeur overnemen: zij nemen grote volumes af die bestemd zijn voor directe verkoop, of stellen packs (inclusief SIM cards) samen die worden verkocht via de retail. Het kanaal heeft dus de keuze om zich via distributeur of operator te bevoorraden, met als voordeel voor de operator om ook te verdienen aan de verkoop van abonnementen. Toch speelt niet alles in het voordeel van de operator: “wij geloofden met de introductie van het subsidiemodel in Belgie dat de telecom operators een wezenlijk voordeel zouden hebben, maar dit is echter niet het geval gebleken. Iedere operator lanceert tijdelijke aanbiedingen, maar deze zijn beperkt in tijd. Kristof Vanhuffel: het is het business model van de operator die dit dicteert. Het gesubsidieerd business model speelt een grote rol in de adoptie van smartphones. De groei in Belgie is zeer goed, zelfs al is de “installed base” minder groot in vergelijking met andere landen. Het zwaartepunt van Samsung zit hem in de breedte van zijn portfolio. Bij ons zijn “feature phones” niet meer beschikbaar, zelf al hebben we nog enkele klanten die er om vragen.Wij mikken ook niet om de goedkoopste onder de smartphones te zijn. We starten al vanaf 99 euro en de opeenvolgende modellen starten telkens met prijzen die 20 euro duurder zijn per model. En zelfs al is 95% van de Samsung smartphones voorzien van Android, dan nog staat de deur open voor Windows. Het volstaat dat er voldoende vraag is om hieraan te beantwoorden, maar alsnog blijft de vraag uit. Volgens Kristof Vanhuffel zal de volgende beweging de vervanging van de notebooks door tablets zijn. Dit komt dichter en dichter en het verschil zal voornamelijk gemaakt kunnen worden door het aanbieden van de juiste accesoires.

Show More
Back to top button
Close
Close