Survival of the fittest: Blackberry besteedt de verkoop van zijn smartphones uit

  Een verschrikkelijk verlies, een verkoop die nog steeds dalend is, een mislukte poging om het bedrijf te verkopen … Blackberry wil 2013 liefst zo snel als mogelijk vergeten. Deze afdaling naar de diepste donkere plaatsen van de ondernemers hel kostte het bedrijf zo’n 40% van de totale activa. En om een totale ramp te vermijden, heeft Blackberry de assemblage van zijn smartphones toevertrouwd aan een ander bedrijf.

post-image-3

Blackberry heeft, voor de derde keer op rij, een kwartaalverlies geboekt van zo’n 4,4 miljard dollar. In vergelijking met dezelfde periode van een jaar geleden, was er sprake van een winst van 9 miljoen dollar. Foxconn, bekend als onderaannemer van Apple, neemt de fabricatie, het stockbeheer en de distributie van de toekomstige Black Berry smartphones voor zijn rekening, ondanks het feit dat Blackberry nog steeds verlies maakt bij elke verkoop van een smartphone. Deze aankondiging werd zeer goed ontvangen door de investeerders. Het Canadeese bedrijf zal zich terug concentreren op zijn historische core business: services voor bedrijven (voornamelijk gericht op het server gedeele) en gaat de particulieren markt, waar het zich eigenlijk nooit thuis gevoeld heeft, verlaten.

 

En het denkt er eveneens over na om het gebruik van zijn instant messaging systeem uit te breiden, gezien het success ervan dat toch bijna 20 jaar stand hield. Blackberry wil ook zijn exploitatie uitgaven reduceren met behulp van specifieke programma’s rond bezuiniging van bepaalde kosten. in September heeft Blackberry reeds 4500 werknemers ontslaan, wat een reductie in personeel betekent van zo’n 40 procent.

 

Volgens verscheidenen canadese analysten zijn mogelijks, met een nog steeds dalend eigen vermogen in het achterhoofd, nog meer afdankingen op komst,. 2014 zou wel eens een historisch jaar kunnen worden voor het legendarische merk.

In de goed of de slechte zin…

Show More
Back to top button
Close
Close