Symantec introduceert zijn nieuw partner programma in april

De in het begin van 2013 aangekondigde transformatie van Symantec is nog vollop bezig. Niet alleen op product niveau zijn er veranderingen, maar voornamelijk het go to market model ondergaat de nodige aanpassingen. Het nieuwe programma wil vooral beter in kaart brengen welke partners op welke klanten en segmenten werken. Dit kadert in een evolutie naar een 100% indirect kanaal.

post-image-3

De eerste gegevens worden reeds in februari gefilterd om in april live kunnen te gaan. Wouter Marien, Channel Manager Benelux vat het als volgt samen: “voordien vormden partners een extraatje, vanaf nu zijn ze van wezenlijk belang voor ons”. We hadden een partner programma dat voor iedereen gelijk was, zonder enige mogelijk om te differentieren, legt Wouter Marien uit. Het doel van deze transformatie is om beter de behoeften van onze klanten en partners te dekken, en om hun te helpen positioneren in diverse segmenten. Symantec benadrukt het nieuwe programma af te zullen stemmen op enerzijds de capaciteit van de partners volgens hun clienteel (particulieren, KMO, corporates) en anderzijds volgens de aangeboden oplossingen (producten, oplossingen, licentie verkoop). De ambitie van het programma is om zowel een continue groei te stimuleren als het aantrekken van “new business” voor Symantec en zijn partners, verduidelijkt Wouter Marien.

 

Een matrix om beter de profielen van de partners in kaart te brengen. Om dit te bekomen heeft Symantec tientallen partner profielen bestudeerd, en voornamelijk gekeken op welke wijze zij problemen oplossen voor hun klanten. Vervolgens heeft Symantec een matrix samengesteld, waar op dit moment 4 type oplossingen en 7 partner profielen inpassen. Van “Acces retailers” tot en met “Influencers”. Maar ook “Solutions Providers”, “Managed Services Providers”, “Integrators”, enzovoorts ... vind je erin terug. Het programma wordt officieel voorgesteld in April 2014, maar zou reeds bekend gemaakt en deels ingevoerd worden vanaf februari. Het is een wereldwijd programma, dat voor alle landen geldt. De partners worden ingelicht en begleidt gedurende het gans transformatie process. Deze nieuwigheden zouden zich ook moeten weerspiegelen in de berekening van de marges van zodra de jaarlijkse abonnementen hernieuwd worden.

 

Aan Wouter Marien wordt de vraag gesteld welke rol de partner kan spelen met een Cloud business model in het achterhoofd. Hij verzekert dat het de strategie is om volgens de behoefte van de klant te leveren, of het nu gaat om een licentie, hard copy of Cloud versie. Bij de implementatie van het nieuwe programma zullen de partners, die reeds geinvesteerd hebben in certificaties, deze kunnen behouden. Er wordt aan de partners voldoende tijd gegeven  om zich aan te kunnen passen. En bovendien belooft de fabricant dat voor het kanaal een meer dan belangrijke rol is weggelegd in de toekomst. Wij willen de juiste partners op de juiste segmenten van de markt positioneren, verklaart de Benelux Channel Manager.

 

 

We spreken elkaar terug in April.

Show More
Back to top button
Close
Close