Konica Minolta België positioneert zich als dienstverlener

Alhoewel het belgische filiaal van de japanse groep sinds 2009 een jaarlijks groei ritme kan voorleggen van 8%, wil het bedrijf tegen 2015 een innovatieve en exellente dienstenleverancier zijn. De diensten voor grote bedrijven worden voornamelijk door interne medewerkers verzorgd. Maar het belgisch filiaal verzekerd dat de beide kanalen, direct en indirect, perfect naast elkaar kunnen bestaan, zonder elkaar te beconcurreren.

post-image-3

Xavier Biermez is fier op de local behaalde resultaten: “ons marktaandeel is de laatste drie jaar verdubbeld dankzij de uitbreiding van ons portfolio. Wij hebben deze sterke groei te danken aan de groei van het KMO segment via het indirecte kanaal. Wij hebben partnerships met distributeurs en integrators die hun sporen verdienden in de IT sector of in de burotica. Maar Konica Minolta heeft ook zwaar ingezet op de grote ondernemingen in Belgie. Mede dankzij het Agfa-Gevaert contract waar de belgische implementatie de wereldwijde MFP infrastructuur onderhoudt. Konica Minolta heeft de laatste jaren, om zijn beleid kracht bij te zetten, zwaar ingezet op overnames. Dit alles, vertelt Xavier Biermez, vertaalt zich in een veranderend business model. Een model die diensten met toegevoegde waarden aanbied in direct sales modus. Xavier Biermez wil zijn teams transformeren via een gerichte HR aanpak. Door het invoeren van evaluaties van competenties, voorstellen van individuele ontwikkel trajecten, en het ter beschikking stellen van een gericht trainingsaanbod. Op het einde, moet de implementatie van deze opleidingen er voor zorgen dat er competente teams gevormd worden die klantgericht werken. In de kantoor omgeving wil Konica Minolta nieuwe accenten leggen rond IT, Enterprise Content Management (ECM), OPS en bedrijfsproces gerelateerde consultancy.

Wat de belgische baas betreft, bouwen deze nieuwe services aan de Konica fundamenten voor 2014 - 2015.

 

Concurrentie met het indirecte kanaal ?

 

Vragen we aan Evelyne de Voghel, Events & Communication Coordinator Marketing Department, naar wat de impact zal zijn van deze strategie op het distributiekanaal, dan atwoordt zij dat Konica Minolta naast het indirecte kanaal ook het directe kanaal wil uitbouwen: “om dit te verwezenlijken hebben we een dubbele strategie ontwikkeld die duidelijk is voor het kanaal. Onze partners in het distributiekanaal (indirecte verkoop) verkopen “smart, easy, in-box solutions”, efficiente en eenvoudige producten/technologieën die beantwoorden aan de noden van de KMO klanten. Het directe kanaal verkoopt oplossingen/technologieën op maat die meer aangepast zijn aan de complexe en specifieke eisen van de corporate en enterprise klanten. De beide distributiekanalen zijn even belangrijk voor ons, en zijn bovendien complementair aangezien ze markten met verschilllende behoeften bedelen.

 

 

Show More
Back to top button
Close
Close