Toshiba lanceert zijn nieuw partner programma in october

Toshiba, 3de grootste constructeur in België, zet met een volledig vernieuwd product gamma en een partner programma dat officieel gelanceerd wordt in October, vollop in op het B2B segment om zijn marktaandeel te vergroten.

post-image-3
Terwijl de eerste helft van 2013 een historische laagte vertoonde van de wereldwijde (en ook in België) PC verkoop, klimt Toshiba naar de 3de plaats, achter HP (25%) en Lenovo (13%). Acer en Asus hinken achterop.
 
Het nieuwe Toshiba partner programma, dat al sinds een paar maanden aankondigd was, zal in October zijn officieel debuut tegelijkertijd maken in alle europese landen. Het programma, dat bestaat uit een klassiek 3 level (Silver, Gold, Platinum) framework, krijgt een 4de specialisatie erbij, nl. SMB, Corporate, government, en education. Het Silver level behaal je mits accreditatie bij een distributeur. Het Gold level geeft je toegang tot een directe communicatie met de constructeur, voor het beheer van de partner en de “special bids” zorgt.
 
Silver word je van zodra je 100.000 € omzet behaalt. Een investeringsplan wordt eveneens voorzien. Het Platinum niveau voegt een specialisatie toe in één van de 4 verticale sectoren. Het toegangsticket voor dit niveau bedraagt 1 miljoen € omzet.
 
De Platinum partner heeft toegang tot speciale producten en tot “sku’s” die ook beschikbaar zijn voor “Global Accounts”. Het hoogste certficaat geeft je eveneens toegang tot een Business Development Manager van Toshiba. De 3 nieuwe certificatie niveau’s worden afgehandeld door je distributeur.
 
België zou zo’n 5 tot 10 Platinum partners kunnen tellen. De toewijzingen gebeuren in October, maar Waslet, Econocom en RealDolmen zijn reeds gevallen als potentiële kanshebbers. Er zou ook plaats zijn voor een 10 tal Gold partners.
 
Direct touch: een hybride model
 
Stellen we de vraag omtrent de direct sales politiek van Toshiba, dan verklaart De belg Dirk Thomaere (General Director for Central Europe) een “direct
touch” politiek te hanteren. Wij hebben een hybride model. Wij hebben geen direct sales team, wat ons door sommige klanten niet in dank afgenomen werd. Wij
kunnen wel een directe benadering hebben ten aanzien van de klant waarbij wij de offerte verzorgen. Vervolgens, als de klant geïnteresseerd is, introduceren
we een partner, die altijd de implementatie voor zijn rekening zal nemen. Toshiba heeft een Lead Management systeem ontwikkeld om in zijn contacten
te investeren. Voor België zijn hiervoor 2 personen aangesteld: één voor het zuiden en één voor het noorden van het land.
 
 
 
Een Toshiba workstation
 
Toshiba maakt ook gebruik van de introductie om 7 nieuwe product platformen te lanceren. Van de onmisbare tablet tot een echte Workstation. “Wij beschikken nu over een complete B2B divisie die unieke security specificaties op bios niveau aanbiedt. Een bios die, in tegenstelling tot de concurrentie, van Toshiba makelij is. De contructeur werkt, voornamelijk met IBM Tivoli software samen.
 
Een cloud oplossing laat toe om een panne van een SSD of HDD schijf te verkomen door alvast een vervanger te bestellen, en dit voor het ook effectief gebeurt. De nieuwe PC’s komen in het vierde kwartaal op de markt en zullen uitgerust zijn met de laatste nieuwe Intel processoren.
 
Toshiba zet, tijdens het eerste modeljaar, ook haar beleid voort van de 200% garantie voor de Tecra en Portégé modellen: in geval van panne wordt de PC vervangen door een nieuw model en ook het aankoopbedrag terugbetaald. “Een kunstmatig verouderingsproces, uitgevoerd door een onafhankelijk instituut, bevestigt de duurzaamheid van onze professionele PC’s”, argumenteert Dirk Thomaere.
B2C krijgt ook een verjongingskuur met meerdere 17inch modellen. Deze zijn veel gevraagd door een publiek dat op zoek is naar een alternatief
voor de klassieke desktop PC. De Ultrabooks zijn ook opgenomen in het programma, ook al is het prijskaartje ervan veelal een drempel voor de thuisgebruiker.
 
Ook het belgisch team van Toshiba kent een stijging. “Voortaan zijn 3 personen verantwoordelijk voor B2C en binnenkort 4 voor B2B, vertelt Ronald Ravel (Sales & Marketing Manager Toshiba), die verduidelijkt dat zij allemaal in de “field” staan en zij slechts 1x per week in Breda (hoofdzetel voor de Benelux) dienen aanwezig te zijn. Toshiba focust dus duidelijk op het B2B segment. Dirk Thomaere preciseert dat de groei in alle europese landen komt van de zakelijke markt, zonder afstand te willen nemen van het B2C segment.
 
Toshiba is zich maar al te zeer bewust van de toenemende e-commerce rol, waarbij ze de prijzenoorlog, die dit model met zich meebrengt, fel bekritiseert. Er wordt gewerkt aan een commercieel model waarbij de resellers beschermt worden tegen de cowboys van deze markt, die verkopen tegen quasi 0% marge.
 
“Wij onderzoeken een oplossing waarbij de niet gecertifieerde resellers die onze producten bij de distributeur aanschaffen om ze vervolgens tegen een kleine marge te verkopen, niet tegen onze partners kunnen concurreren, meldt Dirk Thomaere.
 
Toshiba kondigt, om tegemoet te komen aan de mobiele vraag, 5 Android tablets en 2 Windows modellen aan. B2B modellen vind je ook in de cataloog, voorzien van originele componenten, zoals een BIOS wachtwoord, om de PC te beschermen alvorens men het OS opstart. De mogelijkheden qua connectiviteit zijn eveneens zeer uitgebreid: HDMI scherm, USB en SD. Er is echter geen smartphone beschikbaar, waardoor Toshiba een bijzonder winstgevende deel van de markt mist.
Show More
Back to top button
Close
Close