Home/ channel belgium /Het lokale ICT-kanaal blijft de bevoorrechte partner voor de Belgische KMO`s Het lokale ICT-kanaal blijft de bevoorrechte partner voor de Belgische KMO`s Volgens de studie van FerfICTion bij de Belgische KMO’s wordt de lokale ICT-partner voor 70 tot 80% geselecteerd als leverancier van de KMO`s. 2013-05-15Comment 156808415 Maar alles hangt af van het type materiaal. Ook al omdat de KMO’s werken op vertrouwen. In termen van apparatuur wordt de lokale ICT-partner door 47,5% van de KMO`s gekozen, maar deze staat dan weer in concurrentie met andere kantoorapparatuur resellers , die voor 39,1% van de respondenten het vertrouwen krijgt. Voor wat de boekhoudsoftware en de ERPaanbiedingen betreft, krijgen de software leveranciers de voorkeur (44,8% en 43,9%), maar de lokale ICT-partner is hier ook nog steeds ’voor 33% van de KMO’s in de running. De beveiligingssoftware, het beheer van documenten, de `desktop` software, de server software en de CRM-oplossingen worden in het algemeen bij de lokale ICT-partner gekocht. Op het gebied van softwaretoepassingen eigen aan de sector haalt de lokale ICT-partner het met 36,6% van de softwareleveranciers (31%) en de gespecialiseerde system integrators (33,2%). De markt is verdeeld in de telecommunicatie, de e-business en de internet oplossingen. De KMO’s kiezen in het algemeen voor traditionele telefonie, VOIP en internettoegang bij de operatoren. De ontwikkeling en het onderhoud van een website, zoals e-commerce toepassingen worden vooral toegewezen aan een web designer (30-46% afhankelijk van de grootte van de bedrijven). De lokale ICT leverancier blijft de aangewezen partner voor intranet / extranet toepassingen (47,7%), de virtuele servers en de opslag (61,8%), evenals voor diverse hosted oplossingen.Als het gaat om ICT-producten zijnde belangrijkste selectiecriteria voor een KMO: een goede prijs / kwaliteit verhouding (belangrijk voor 94,2% van de KMO`s), de klantenservice (96, 2%), een goed contact (95,3%), productkennis / certificering (96,2%), en de algemene technische kennis (96.8%). Opvallend is het belang dat sommige KMO’s hechten aan grote promoties. Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address