Nieuwe HP strategie: de mening van een reseller

Zoals elk jaar, heeft HP een internationale conferentie georganiseerd met zijn belangrijkste dealers. Maar na een moeilijke periode, veranderde de management van HP volledig van discours.  Meg Whitman, aanwezig op de conferentie , heeft een zeer directe toespraak gehouden voor hun partners.

post-image-3
Philippe Waslet (WASLET IT) analyseert voor ons de inhoud: "Ze heeft het niet gehad over een geweldige ideeën, maar ze maakte een goede samenvatting van de feiten. In werkelijkheid bouwt ze opnieuw wat haar voorgangers hadden vernietigd: Fiorina met de resellers, Mark Hurden met de ontwikkeling en Leo Apotheker met de overname van bedrijven.  Elke baas kwam met zijn minpunten"concludeerde de baas van Waslet IT voor wie Meg Whitman een crisismanager is die duidelijk de grond voorbereidt voor haar opvolger.
Aangetroffen in de gangen van de Wereldconferentie is Dominique Deklerck minder enthousiast. Het voormalige hoofd van België Ingram, die de Italiaanse dochteronderneming geleid heeft alvorens de Braziliaanse activiteiten over te nemen is voorzichtiger: "De toespraak van Meg Whitman gaf geen visie, ze moet het vertrouwen van het kanaal opnieuw  verkrijgen. 
"Zich Herstellen" van de directe benadering van HP
Heeft HP in het verleden met zijn kanaal vals gespeeld  door de kortste weg te nemen wanneer het gunstig leek ?  Volgens Philippe WASLET, zijn het de grootste resellers van de Tier 1 die het meest getroffen zijn geweest door de directe aanpak van grote klanten: "We zijn aan het bijkomen van de directe acties en HP heeft nu ook ingezien dat haar klanten zonder geld benaderen een fortuin kost.
"Voor de reseller, heeft Compaq getoond wat m’n allemaal weg kon laten met inachtneming van het kanaal: "We hebben een betere relatie met de klant en HP begint het te begrijpen" De smaak is nochtans bitter: “ de directe `benaderingen hebben schade veroorzaakt op de marges. Volgens HP, was het om te vechten tegen de agressieve prijsstelling van Dell.  Maar het resultaat hiervan is dat onze klanten vervolgens hebben gedacht dat als HP dergelijke lage marges nam, dat de resellers veel te grote marges namen.”
Het verleden laat ook een bittere smaak aan het voormalige hoofd van Ingram België dat vooral de arrogantie van HP uit het verleden moet vergeten. "De feiten zullen ons duidelijkheid brengen." Dominique Deklerck weet waarover hij spreekt, hij die, net zoals de nieuwe CEO van HP de onrustige situatie heeft moeten herstellen in de Italiaanse en Braziliaanse filialen van Ingram Micro. "In Brazilië, beconcurrenceert elke staat in functie van de belastingen. Daarnaast is België een fluitje van een cent. "« Positieve » veranderingen in het partnerprogramma 
Philippe WASLET ziet de veranderingen in het Partnerprogramma die in de komende maanden aangekondigd worden als positief.   "Ik vond mezelf niet in de budgetten. “We hebben gekke omwentelingen meegemaakt  waar bijvoorbeeld een motivatiesysteem omgevormd werd tot een model van demotivatie. Wanneer het te moeilijk werd of dat er een trimester minder goed ging, werkten sommige systemen niet.”  De nadruk op de diensten wordt ook gezien als een positief punt voor deze dealer.  Hij merkt op dat in zijn sector, de verkoop van diensten stijgen, terwijl het distributeurgedeelte zakt. "
Show More
Back to top button
Close
Close