Eset: De Slowaakse antivirus wil haar groei verzekeren dankzij West-Europa

Eset wil zich onderscheiden door een heuristische benadering,  haar kanaal te diversifiëren door een uitgebreide catalogus, overtuigen dankzij haar jarenlange ervaring en haar onafhankelijkheid behouden door middel van een strategie van organische groei. Ontmoeting in Bratislava met Richard Marko die zal deelnemen aan de ontwikkeling van de eerste antivirus ESET NOD32 en met Palo Luka die nog als student begon in het bedrijf.

post-image-3

Eset is geen nieuwkomer. Geboren in 1987, toen de Tsjechische Republiek nog steeds Slowaaks was, evolueerde Eset tot een vennootschap in 1992. Eset heeft nu 800 personeelsleden en is actief in 180 landen. In België wordt ze vertegenwoordigd door MGK. Eset heeft een groei van 387%  tussen 2006 en 2011 en een jaarlijkse omzet van 416 miljoen euro.
Richard Marko, CEO van ESET, wil haar groei op een organische manier voortzetten: "We hebben al kleine bedrijven overgenomen, maar altijd op basis van de technologieën die ze brachten. Momenteel is het niet meer onze strategie en zal dit in de nabije toekomst niet veranderen.

Uitbreiding van het distributiekanaal

Sinds ESET een stap zette naar de grote bedrijven, staat het Consumer aanbod slechts voor de helft van de activiteiten , “ we vinden we een evenwicht tussen de twee markten.” Een element dat ons helpt te groeien, is dat we in het verleden nog niet beschikbaar waren in alle segmenten. Vandaag de dag, kunnen we ons kanaal uitbreiden zowel voor antivirussen als voor de oplossingen van bedrijven, "

Gevraagd achter de naamsbekendheid van het merk, erkent Richard Marko dat het goed is gevestigd in Centraal-Europa en Oost-Azië en: No.1 in Slowakije en nr. 2 in Rusland. "In de westerse landen, hebben we een kleiner marktaandeel, maar we zijn overal, waaronder de VS.  Het is in deze volwassen markten, waar we challenger zijn, dat we marktaandelen kunnen winnen ."

In een wereld waar zijn zeer vergelijkbaar zijn, zegt Richard Marko zich te willen onderscheiden dankzij de stabiliteit en de prestaties van het product: "Dit is onze kwaliteit. We willen ons niet verzuipen in het aanbieden van duizenden opties. We zouden accessoires kunnen aanbieden, zoals back-ups, maar volgens mij blijft dat vrij basic in vergelijking met wat back-up specialisten aanbieden. " Waar het om gaat voegt Palo Luka toe, CTO van ESET, zijn de resultaten van de tests en tevredenheidsonderzoeken. Een tevreden gebruiker adviseert onze producten. "

Gratis antivirussen hebben altijd bestaan

Richard Marko zegt dat die markt reëel is, en er ook is sinds een lange tijd: "Ze hebben een impact en een verschillende strategie voor het genereren van inkomsten.  Garanderen van de Veiligheid garanderen vereist zware investeringen en daarom willen we geen gratis producten aanbieden met beperkte mogelijkheden."

Richard Marko is ook geen voorstander van OEM-overeenkomsten met pc-fabrikanten. "We hebben dat al wel meegemaakt dat de software-uitgever een vast inkomen moest garanderen aan de hardware fabrikant.  Wij sluiten enkel OEM-overeenkomsten als het zinvol is, maar het is zeker geen systematische houding.  Dit zijn beslissingen op regionaal niveau. "

Voor Palo Luka is het doel van Eset niet om met Symantec te concurreren, "Door de omvang van de portefeuille en het bedrijf is moeilijk, maar onze eigen portefeuille is veel breder dan een 10 jaar geleden. Wij dekken meer platformen. We bestaan  al een kwarteeuw, en we hebben IBM haar 100-jarig bestaan zien vieren.  We willen graag genieten van een gelijkaardige reputatie en de nieuwe mobiele uitdaging en zullen onze kunsten tonen in de komende jaren. Omdat we ook het beste mobiele team hebben. "


Voor beide leiders, OS, platforms of M2M zijn slechts "dragers", het belangrijkste zijn de malwares. "We zullen nooit komen tot een super veilige wereld en we zullen ons steeds moeten aanpassen aan de aanvallen. Het is net zoals voor de auto`s. Ze worden al meer dan 100 jaar verkocht, maar het product is nog steeds in ontwikkeling. "Om zich te ontwikkelen, denkt Eset nog niet aan de beurs: "Wij zijn een autonoom bedrijf en ik hoop dat dat zo blijft", zegt Richard Marko.

Show More
Back to top button
Close
Close