Smartphone: Sony wil op het podium

In een mobiele turbulente wereld die de komst zag van Huawei in België,  lanceert Sony in maart een concurrent van de iPhone en de Galaxy : de Xperia Z. Wat is de toekomst van Sony Ericsson en hoe kan hij tot nummer 3 uitgroeien in België ?   We ontmoetten Pierre Perron, Managing Director van het gebied "Northern Europe", waaronder België.

post-image-3

"De markt voor mobiele telefonie is sterk gepolariseerd tussen de instapmodellen en de luxe modellen, legt Pierre Perron uit, ons doel is niet om een niche te bereiken, maar om in het premium segment te zijn. Geloofwaardigheid is dus broodnodig. De Xperia Z brengt meer geloofwaardigheid en biedt een alternatief voor het duopolie (Samsung en iPhone). Sony claimt een aanpak op basis van open standaarden, met inbegrip van OS. "

Een snelle en complexe markt


Voor de verantwoordelijke van de noordelijke zone, is de markt "hevig en snel." En Sony rekent op haar reputatie. "Dit is een essentieel element. Degenen die hebben geïnvesteerd in hun merk hebben een succes gekend "lacht Pierre Perron in een fijne verwijzing naar Apple. Net zoals andere bedrijven (Microsoft, Android, ...), claimt Sony de status van een “360°” merk. "Wij zijn de enige fabrikant in staat om een smartphone, James Bond-films, de zangeres Beyonce,  games, tv`s en 3D-projectoren te produceren. Een volledig ecosysteem. "

De "bundle" zal de Belgische markt doen herleven

De bundle heeft de markt van de mobiele telefoons versterkt, zegt Pierre Perron: "In Europa hebben we geen significante daling van de subsidies gemerkt.  Maar er is een scheiding ontstaan tussen de verkoop van mobiele telefoons en hun abonnementen. En dat brengt een grotere transparantie. Naast het abonnement, geeft de operator een aparte financiering van het toestel. "

Sony WinPhone? Niet onmogelijk


Op dit moment zijn enkel Android-smartphones ingebed in Japanse toestellen: "We bespreken met andere en Microsoft is een partner van Sony, maar voor ons is niet de Os het belangrijkste maar wel de differentiatie, en Android heeft dat mogelijk gemaakt.  Wij werken in samenwerking met Google.

"
Directe verkoop: nog niet in België


Momenteel werkt Sony  met drie distributeurs in België gespecialiseerd in de mobiele toestellen. Wat het waarschijnlijk mogelijk maakt voor de fabrikant om een beter beheer te hebben van zijn distributie.  Maar Sony is niet tegen het verkoop via online winkels "We hebben al een online verkoop op sony.com in Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland en dit vormt geen probleem."

In België is het nog niet het geval.  Maar de Belgische markt is verschillend erkent Pierre Perron: ".  Het gebrek aan subsidiëring van de markt gaf het land een unieke identiteit met een focus op instapmodellen en luxe modellen, maar met een zeer lage nomansland" Onmogelijk voor Sony om terug te keren naar de features phones  (we durven het woord GSM niet meer te gebruiken) maar de Fablet aan meer dan 5 euro staat nog niet op de agenda. Tenminste voor het moment, want het enige antwoord van Pierre Perron hierop zou zijn: "We hebben geen commentaar."

Bye, bye compact


De nieuwe Xperia Z wordt gekenmerkt door een indrukwekkende onboard  APN van 13 MP. Riskeert Sony een kannibalisatie van zijn compacte toestellen?  "Het antwoord is ja, maar omdat we een grote familie zijn, vormt dit geen probleem voor ons.  De markten convergeren in het eerste deel van de reeks.  Maar zelfs als er kannibalisatie ontstaat, zullen we de markt uitbreiden en de ervaring van de consument verrijken dankzij de integratie in de toestellen van camera’s  die extra mogelijkheden zullen aanbieden op het gebied van de sociale netwerken.

Show More
Back to top button
Close
Close