Home/ channel belgium /Bullguard : een strategie van vernieuwing gericht op resellers. Bullguard : een strategie van vernieuwing gericht op resellers. Ontdek de volledige fiche van het Strategie In een zeer actieve markt kiest Bullguard voor een distributiestrategie die het kanaal van de resellers bevordert dankzij een website die volledig gewijd is aan de jaarlijkse licentievernieuwingen. Zelfs de aankopen op Bullguard site genereren inkomsten voor de retailers. De marges blijven stijgen en er komt een nieuwe distributeur. 2013-03-04Comment 156790948 Bullguard kan worden beschouwd als één van de "laatkomers" in de beveiligingswereld. Opgericht in 2002, ging Bullguard zich al snel onderscheiden door een licentie voor 3 PC, een online opslagcapaciteit en een gebruiksvriendelijke interface. Innovaties die later overgenomen werden door al hun concurrenten in tegenstelling tot de interface die de meest intuitive op de markt blijft. Broederlijk delen Bullguard biedt een partnerprogramma aan dat gebaseerd is op het delen van alle licentie-inkomsten met alle retailers. Dit bevat de inkomsten uit producten die worden verkocht in de winkels, maar ook (en vooral) deze die online verkocht worden. Martin Jacobs, die Filip Van Ryn opvolgde als Country Manager Benelux in april 2012, plaatst de website "Partner Lounge" van Bullguard in het centrum van de channel strategie van de leverancier. De website biedt de mogelijkheid voor de resellers om hun orders, de geactiveerde licenties en de gegenereerde inkomsten op te volgen. Dezelfde website stelt hen ook in staat om contact op te nemen met een plaatselijke verantwoordelijke (Ingrid Belger, Channel Manager en Sue Lau, Internal Sales), om de uitbetaling van hun verkoopsresultaat aan te vragen en voor het beheren van de onlineverkoop. Deze website is niet nieuw, maar evolueert en groeit. Volgens Bullguard, hernieuwen 50% van hun klanten hun abonnement online. 30%-marge Het aantal dealers die deelnemen aan het programma is verdubbeld in vier jaar, en de marge die dit jaar25% bedroeg zalstijgen tot 30% en dit voor alle producten. In april komt er ook een nieuw product met betrekking tot de bescherming van de identiteit. "Ons programma is totaal anders dan dat van onze concurrenten die, in het algemeen, een marge geven bij de eerste verkoop, maar die nadien een verlenging van de licentie trachten te verkrijgen via hun eigen website, zonder het resultaat te delen met het kanaal." Bullguard belooft dat de dealermarge elk jaar volledig vernieuwd wordt met de jaarlijkse vernieuwing van het abonnement. En dat zonder administratieve verwikkelingen, omdat de productcodes door de distributeur zelf geïntroduceerd worden. Dit programma, dat in 2003 gelanceerd werd, is aanzienlijk veranderd en biedt sedert 2009 een ondersteuning van de sales forecasting aan onder de vorm van pronostieken. De andere concurrent: de gratische oplossingen Martin Jacobs erkent dat de gratische antivirus markt sterk blijft, en dat sommige van deze oplossingen wel enige bescherming bieden. "Geen enkele beveiligingssoftware is echt slecht, maar nooit bieden kosteloze producten een maximale bescherming." Volgens hem, kent de markt geen consolidatieproces vergelijkbaar met andere IT-activiteiten, deels omdat het nog steeds mogelijk is om marktaandeel te winnen met kosteloze aanbiedingen. Volgens hem zijn de gelijkaardige prijzen die de beveiligingssoftware uitgevers aanhouden,verantwoordelijk voor de goede gezondheid van de sector: "Hierdoor kunnen retailers nog rekenen op marges die men niet meer tegenkomt in de Hardware sector". Er zijn momenteel twee gebieden waarin Bullguard (nog) niet investeert: de eerste is de cloud, die eerder geschetst wordt als een marketing trend dan als een efficiënt instrument. De tweede is de professionele markt: "Voor het moment geven we de voorkeur aan de markt van de particulieren, de Soho en de KMO’s." Een vierde distributeur In België verdeeld door Copaco, D & D distributie en 2BY2, zal Bullguard Belux nu ook Tech Data toevoegen als distributeur voor Nederland. De samenwerking zal worden goedgekeurd binnen 3 weken. De Mobile en de TV Voor Martin Jacobs, is de mobiele beveiliging nog geen sector in ontwikkeling, maar dit zal veranderen. Het belangrijkste is niet de antivirus, maar de bescherming van kinderen die veel communiceren via hun smartphone. "Daarom hebben we parental control toegevoegd." Dit verklaart ook de lagere tarieven (25 euros) voor mobiele bescherming." We hebben antidiefstal en antilocalisatie geïntegreerd, maar de mobiele veiligheid vereist minder middelen dan de PC-veiligheid. “Wat de aangesloten TV betreft, is het beschermingsniveau gelinkt aan het gebruikte besturingssysteem”, zegt de Belgische baas van Bullguard. “Als het om Windows gaat is die even kwetsbaar als een PC en kunnen we hem beschermen." Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address