Huawei smartphones komen aan op de Belgische markt.

Na netwerk- en bedrijfsproducten, opent de Chinese fabrikant zijn Device divisie dat uit netwerk accessoires, TV-decoders, maar vooral smartphones bestaat. Zijn ambitie : nummer 3 worden in de verkoop van smarthphones in 2015. Niet minder dan dat ...

post-image-3

Huawei betekent "Made in China". Een merk dat, na het leveren aan de hele wereld  van OEM-hardwar in 2011 besloten heeft om haar eigen identiteit verder uit te bouwen. Net zoals Qtek toen het HTC werd.

De macht van het bedrijf is reëel: ongeveer $ 35 miljard omzet en 150.000 medewerkers wereldwijd.  Volgens de Benelux verantwoordelijke zou de helft werken in R & D. De fabrikant is  aanwezig in 140 landen.

Een A merk worden

Huawei wil, net zoals ze het al is in de bedrijfs en telecom sectoren uitgroeien tot een " A merk" voor telefoons.  Zonder het te weten, gebruikt 1 persoon op drie al producten van Huawei.

Huisgemaakte CPU`s en chipsets

Huawei beweert dat hun sterk punt is dat ze de duurste onderdelen van smartphones zelf produceren: "Wij ontwerpen onze eigen chipsets en CPU, waardoor we snel op de markt kunnen inspelen.", zegt Robbert de Graaf, directeur van de "Devices " divisie voor de Benelux. Huawei  produceert echter niet zijn eigen schermen, maar werkt met partners "die niet beschikken over hun eigen smartphones."

In de praktijk zal de inzet pas echt effectief zijn in België tegen maart, wanneer de nieuwe producten die in Barcelona gepresenteerd worden bij ons verkocht zullen worden.  Beginnend met een "phablet" (grotere  telefoon) van 6,1 inch voor een prijs geraamd op € 450 en een Windows Phone (Ascend W1) van 4-inch en een dual-core chip. Met een prijs van  200 euro zal deze de massamarkt interesseren.
Het huidige assortiment van Android-telefoons, Ascend,  en komt met de volgende design modellen "Youth", "Gold", "Platinum" en voor de technologie liefhebbers komt er de "Diamond". Huawei zal geen gsm type “Feature Phone” commercialiseren in België.

Lagere prijzen, maar dezelfde marge

"Omdat we de kosten goed in het oog houden, kunnen we toestellen met een hoogwaardigere technologie aanbieden met dezelfde marges en zelfde prijs als onze concurrenten", zegt Robbert de Graaf .  Volgens hem zijn het ook de chips die verantwoordelijk zijn voor 30% van de kosten in de hele productie van een smartphone.

A & C distributeur

Voor de distributie zal Huawei alleen rekenen op A & C systems.  A&C werd gekozen omwille van zijn ervaring met smarthphones en niet voor hun IT-expertise."
Voor deze producten belooft de Chinese leverancier een  pick-up & return garantie van 3 jaar in de Benelux en de vervanging van het apparaat als de reparatie van het defect product niet kan plaatsvinden binnen de drie dagen. Elke telefoon wordt geleverd met een garantie van 3 jaar op gegevensbescherming.
Robbert de Graaf voegt er ook aan toe: "Wij zijn een leider in deze  technologie en we bieden een betere prijs/prestatie-verhouding."

Om het Belgische publiek aan te trekken, zal het merk een "below the line" campagne lanceren door zichtbaar te zijn in de winkels. "Wij gokken ook op het internet en op de sociale netwerken."


In België zal de "Devices" divisie bestaan uit 5 personen, onder leiding van Geert Vanderkelen, Sales manager Handsets.
De commercialisatie gebeurt volledig door het kanaal en via de grootste namen in de retail en via aankoopverenigingen, evenals operatoren.
In plaats van te praten over lage prijzen, spreekt Geert Vanderkelen liever over een goede prijs / prestatie verhouding.

Een claim dat a priori moeilijk  te beoordelen is, maar na de producten zelf gezien te hebben in avant-prmière van het Barcelona event, blijkt hun gok wel haalbaar te zijn: minder dan 200 euro voor een mooie Windows 84 inch smartphone, is een zeer goede start.

Show More
Back to top button
Close
Close