HP schakelt over van de printer naar printing

Groot evenement in Barcelona, waar het “printing” team zijn partners actief op de professionele markt heeft ontvangen om de nadruk te leggen op de dubbele laser en inktjet strategie.  De laser staat in concurrentie met de nieuwe MFP`s en met de OfficeJet Pro X Series printers met vaste inktpatronen. Het management beklemtoonde ook de rol van de  Cloud in de digitalisering van kantoren, en de evolutie van de printersbusiness naar de printingbusiness. Dit biedt nieuwe kansen voor het partnerkanaal. Een strategische visie die vlak na de aankondiging komt van de HP kwartaalcijfers.

post-image-3

Fulvio Ferrari, Vice President en General Manager Inkjet en Web Solutions Business voor de EMEA zone, heeft zijn visie voor de evolutie van de markt. "Alle printers zijn draadloos verbonden en de meeste onder hen worden gedeeld door meerdere gebruikers. Tegelijkertijd is de levensduur van een printer verhoogd met één jaar (3 tot 4 jaar voor de eindverbruiker, en 4 tot 5 jaar in het professionele milieu). "De inhoud is dan ook rijker geworden, waardoor de vraag naar papier en inkt gestegen is. Hij concludeert: "De markt van de printers stagneert terwijl die van het ‘printing’ duidelijk toeneemt."

 Fulvio Ferrari stelt ook een direct verband tussen de evolutie van de werkgelegenheid en die van het professionele printing. Hij waarschuwt: "De werkgelegenheid wordt gegenereerd door de start-ups, terwijl grote bedrijven vollop bezig zijn met het concentratieproces en met de vermindering van het personeel." Op basis van de leeftijdspiramide, voorspelt hij, voor de EMEA zone, een groei dat van het Midden-Oosten en van Afrika zal komen: "9 van de 10 landen met het hoogste percentage bejaarden bevinden zich in Europa. Het10de land  is Japan."

Geconfronteerd met deze cyclus die een periode van 20 tot 30 jaar dekt, stelt Robert Dinkelacker, Category business manager EMEA, een 3-jarige technologische cyclus voor. Deze cyclus is gebaseerd op drie factoren: de digitalisering, de mobiliteit en de Cloud: "Onze eerste concurrent is de archiefkast" vat hij samen: "Het printing wordt een platform dat Webdiensten aanbiedt. " Een mening die hij deelt met Ricoh die een soortgelijke toespraak houdt.  Zij ook zetten de aandacht op de printingdiensten in plaats van op de machinerie.

Het is in deze context dat HP zeven nieuwe modellen voor de professionele sector aankondigt en dat zowel voor de laser als voor de inktjet.  Als de focus ligt op de integratie van de printers in de Cloud en het op afstand verwerken, toch zijn de meest indrukwekkende modellen die uit de X-serie. Deze technologie behoudt het verplaatsen van papier, maar werkt met immobiele inktpatronen, die voor de gelegenheid even breed worden als een A4 blad. Er zijn 42.500 sproeiers nodig voor een maximale resolutie van 1200 dpi. En de maximale snelheid in "General Office" mode (hoger dan de draft) bedraagt 70 ppm.

Dit maakt van de OfficeJet Pro X551 en X576 de rechtstreekse concurrenten van de Laser Jet Pro gericht op dezelfde doelgroepen.  Dit vooral voor de serie 400 (2800 pagina`s per maand) en 500 (4200 pagina`s).

Voor de X-serie, claimt Merce Barcons, Vice President Inkjet Hardware Category EMEA Printing Systems, een dubbele snelheid tegen een gehalveerde prijs per pagina in vergelijking met de  kleuren lasers op de markt.  De brede inktpatronen beloven een autonomie van 6600 pagina’s in kleur en 9200 in het zwart. Binnen minder dan een maand, bij de commerciële lancering, zullen de prijzen van de X serie bekend gemaakt worden.  En vanaf dan zullen de prijzen van de producten overal in Europa gelijk zijn.

 Als gevolg van de fusie van de PC en printing activiteiten in éénzelfde afdeling zullen de verkoopskrachten worden samengevoegd om één geheel te vormen, met uitzondering van de supplies die nog zullen genieten van een toegewijd verkoopsteam.

Volgens de cijfers gecommuniceerd door Merce Barcons, betreft de professionele inkjet markt voornamelijk de KMO’s. De markt heeft een potentieel van 20 miljard US Dollars. De professionele inkjet technologie, 7 jaar geleden gelanceerd bij HP,  kent een gemiddelde jaarlijkse groei van 30%.

Maar voor HP is er geen sprake om een technologie tegenover een andere te bevorderen: "Wij investeren in inkjet en in laser", argumenteert Fulvio Ferrari: "Met een voorkeur van het ene of het andere product voor sommige markten.  In Rusland verkiest men de laser.  Het is vergelijkbaar met de auto’s: Amerikanen willen ook niks over diesel horen.”

 Dus geen sprake om het ene product voor te trekken tegenover het andere: "Indien de markt een duidelijk signaal geeft, zullen we hem volgen, maar ondertussen zorgen  we voor beide producten. "

Van deze twee dagen in Barcelona, zullen de partners waarschijnlijk onthouden dat de inktjet langzaam zal stijgen in de professionele sector.  "Maar langzaam, want door te snel te willen gaan, hebben we de zakelijke gebruikers, die dachten dat de inktjet een residentieel product was, verstoord” houdt Fulvio Ferrari aan.

Show More
Back to top button
Close
Close