Canalys geeft goede en slechte punten

In zijn analyse van het "Q2" neemt onderzoeksbureau Canalys geen blad voor de mond. Het haalt uit naar de Surface tablet van Microsoft, rekent op nog een jaar afbrokkeling van Windows, en stelt een achteruitgang vast bij Intel.... maar is vol enthousiasme over de goede verkoop van de pc in 2012. Vooral bij een merk dat computers zonder klavier verkoopt!

post-image-3

In 2012 heeft de pc nog maar eens een nieuw verkooprecord gehaald, maar voornamelijk dankzij de tablets. Canalys beschouwt tablets van meer dan 7 inch als gewone computers. En in die optiek haalt Apple HP in, terwijl Asus, Samsung en Lenovo marktaandeel bijeenscharrelen, terwijl Windows terrein verliest.

In het tweede trimester is de verkoop van pc`s met 12% gestegen tegenover dezelfde periode in 2011. Dankzij de iPad, maar ook dankzij Samsung en Asus, is de wereldwijde verkoop van tablets met 75% gestegen tot 24 miljoen stuks, goed voor 22% van de pc-verkoop.

Tom Evans, analist bij Canalys, verzekert dat de pc-industrie het goed doet en dat 2012 een goed jaar zal zijn: "De fabrikanten die innoverende producten hebben zullen daarvan de vruchten plukken". Om te beginnen Apple, dat bijna 19% van de pc-verkoop zou vertegenwoordigen. De Macs verkopen goed, maar ook de iPad, die nu in een fase van vervangmarkt treedt. "De iPad2 aan lagere prijs blijven verkopen was een goed idee". Ook voor Samsung een goed rapport, dat in Q2 de verkoop van zijn Galaxy Tab kon verdubbelen, en voor Asus, dat de sterkste groei kende, vooral in de Verenigde Staten.

Het zijn echter de Windows pc`s die Canalys teleurstellen: de prijs van de Ultrabook heeft niet geleid tot massale aankopen, waardoor het aandeel van Windows herleid werd tot 73% en dat van Intel onder de grens van 70% kwam.

HP daalt naar de tweede plaats in de pc-verkoop met 12% voor het tweede trimester. De beslissing om de afdelingen PC en Printing samen te voegen heeft ongetwijfeld een deel van de energie van het bedrijf in beslag genomen, maar Canalys stelt vast dat het partner channel over het algemeen gunstig staat tegenover de fusie en dat deze strategie geen negatieve impact zou mogen hebben voor de rest van 2012.

Het belangrijkste gespreksonderwerp is de lancering door Microsoft van zijn" Surface" tablets. Tim Coulling, een andere analist bij Canalys, windt er geen doekjes om en bevestigt dat "de Surface tablet dezelfde invloed zal hebben op de PC industrie als de Zune had op de mediaplayers..." Geen invloed, met andere woorden.

Tim Coulling gaat zelfs zover dat hij aan de OEM van Windows pc`s aanraadt om de lancering van tablets met Windows RT uit te stellen tot Microsoft de (hoge) prijs van de licenties terug overdacht heeft. Chris Jones, VP van Canalys, bevestigt dat "Microsoft sommige partners gechoqueerd heeft door zijn eigen hardware te gaan verkopen, want dit soort terminal op een winstgevende manier marketen, verdelen en ondersteunen is moeilijk".

Wat Windows 8 betreft, meent Canalys dat die enkel zin heeft wanneer men een pc koopt met aanraakscherm. Maar een aanraakscherm voor een klassieke pc drijft de prijs erg de hoogte in. Canalys verwacht dan ook dat Microsoft tot in het derde trimester 2013 marktaandeel zal verliezen. Tenzij, zo adviseert Canalys, het de fabrikanten subsidies geeft door hen 50 tot 100 dollar te geven per verkocht exemplaar. Een beetje zoals Intel zal doen, dat 300 miljoen dollar zal investeren in zijn Ultrabook ecosysteem. Momenteel echter heeft Microsoft nog geen stappen in die richting genomen.

Show More
Back to top button
Close
Close