Canalys: de CE retail kanalen zijn over 5 jaar verdwenen. Oei!

De analisten van onderzoeksbureau Canalys, specialist in de distributie, waarschuwen de resellers op het CE (Consumer Electronics) domein dat er een groot risico bestaat op het "falen van de strategie". Verwijzend naar de lotgevallen van Surcouf, Best Buy Europe, CompUSA of Circuit City, vreest Canalys dat er in Europa en de Verenigde Staten een heel retail kanaal in de stadscentra zal verdwijnen.

post-image-3

Canalys omschrijft de moeilijkheden waarmee de ketens nu geconfronteerd worden als het resultaat van een "strategic failure" van het CE retail model.  Volgens de analist moeten de retail kanalen sombere conclusies trekken.

Steve Brazier, CEO van Canalys, bevestigt dat het CE kanaal keihard geraakt werd door de concurrentie van supermarkten en het internet. Met hun "Amazon" strategie konden de webshops tonen dat zij superieur zijn op elk gebied: beschikbaarheid van voorraden en assortiment, advies en reviews van producten, gratis levering, en het beheer van terugzendingen.

De supermarkten van hun kant hebben de kaart getrokken van de goedkopere low-end producten, die bijna zonder winstmarge verkocht worden om klanten naar hun winkel te lokken. Zij hebben het voordeel van hun ligging en gemakkelijke parking, wat de aankoop van volumineuze producten vereenvoudigt (PC, tv, printer, ...). Brazier stelt vast: "In vele landen zijn de supermarkten de gemakkelijkste plekken voor de verkoop van een uniek product in grote hoeveelheden".

Bovendien zien de CE resellers in Europa hoe hun markt van de verlengde waarborg kapot gemaakt wordt door de Europese verplichting om een waarborg van twee jaar te verlenen op gebruiksproducten. En alsof dat nog niet erg genoeg was, zijn de software en de elektronische games volop aan het verhuizen naar het internet, zowel qua aankoop als gebruik.

Canalys gaat zelfs zover dat het vreest voor de toekomst van multi-specialisten zoalse FNAC, waarvan de dienstverlening aan de gebruiker steeds minder zou opwegen tegen de online verkoop. "Het aantal klanten dat afkerig staat van het online kopen daalt sterk, en het feit dat men 24 uur geduld moet hebben vooraleer men over het aangekochte product kan beschikken, is niet langer een groot obstakel.

Het probleem, aldus Canalys, is dat de winkels wel hun webshops gecreëerd hebben, maar dat die, nu de markt ondertussen volwassen geworden is, niet de koplopers zijn van de internet retail, en dus de concurrentie niet meer aan kunnen gaan met de specialisten van het internet: "Zij zijn te laat begonnen, hebben vaak te weinig geïnvesteerd, en trekken niet de beste programmeurs aan. En vooral: de nieuwe generatie klanten is geboren met het online kopen in de genen".

Canalys stelt voor om het idee te verkennen van showrooms waar, als dienstverlening voor de webshops, producten gedemonstreerd worden, maar dat vereist een financiële hulp van de fabrikanten.

Het voorbeeld van de winkels van Apple moet het kanaal al evenmin laten dagdromen, zo waarschuwt Chris Jones, VP van Canalys: "De aantrekkingskracht van deze verkooppunten zijn het bewijs van het gemak waarmee het bedrijf haar merk en de ervaring van haar gebruikers kan controleren. Lokken de winkels de gebruiker, of komt die gewoon omdat de Apple-producten zo populair zijn? De concurrenten moeten goed nadenken vooraleer te proberen de Apple-strategie na te apen".

Canalys voorspelt tot slot dat er tegen 2020 grote veranderingen zullen gebeuren in de stadscentra. Zoals de verdwijning van heel wat retailers. Het onderzoeksbureau meent dat sommige verkooppunten zullen overleven dankzij hun creativiteit: door evenementen te organiseren, "vedetten" uit te nodigen, door exclusieve producten, opleidingen of een sociale ontmoetingsplek aan te biede. Maar buiten die uitzonderingen lijkt het vonnis onverbiddelijk: "Het is zeer waarschijnlijk dat de meeste CE retail kanalen op de volwassen markten in de volgende 5 jaar gewoon verdwenen zullen zijn". Oei!

Show More
Back to top button
Close
Close