Riverbed hertekent zijn programma op 31 maart

Verschillende overnames hebben het "single product" profiel van Riverbed Technologies grondig gewijzigd. En daarom wil het bedrijf, gespecialiseerd in WAN optimalisering, zijn kanaal aanpassen, zowel in omvang als in expertise. Een gesprek met Regional Director Carel Bak aan de vooravond van het Partner Network Program (RPN).

post-image-3

Riverbed zegt dat het gebruik maakt van een indirect netwerk dat voor 95% verbonden is met de "direct touch" van de eigen teams. Voor sommige partners geldt een Tier-1 model (Telindux ICT, HP, ...) en voor de resellers Tier-2 (Westcon en Comstor).

Volgens Carel Bak worden er, zowel voor de bestaande resellers als voor nieuwe partners, nieuwe mogelijkheden geopend door de groei van de markt en de overnames van verschillende bedrijven.

Daarom wil Riverbed zijn "Partner Network Program" laten evolueren naar meer opleiding en een verhoogde ondersteuning van de partners.

Riverbed zal ook, zoals het de trend is in de IT-sector, de certificeringen uitbreiden tot de dienstverlening (onderhoud, consultancy, enz.).

"Deze nieuwe fase in het programma, bedoeld voor de VAR, focust zich op programma`s voor hulp, rendabiliteit en ondersteuning bij de groei, naast uitgebreide opleidingsprogramma`s", betoogt Carel Bak.

Concreet verschijnen er nieuwe specialisaties, TAP`s (Technology Authorization Paths) genoemd, die 5 domeinen beslaan: optimalisering van WAN (het oorspronkelijk beroep van Riverbed), beheer van netwerkperformantie, de technologieën van de toekomst, een versnelling van de Cloud storage, en Application Delivery. Die twee laatste segmenten lijken erg in trek te zijn.

Deze TAP`s willen de partners helpen zich te focussen op het verwerven van expertise en op de verkoop van producten en oplossingen die beantwoorden aan hun doelgroepen. De TAP`s richten zich tot Gold, Platinum en Diamond partners (Silver leden worden dus uitgesloten).

Het opleidingsprogramma voorziet in online trainingen zowel voor de verkoop als de voorverkoop, terwijl nieuwe "profitability programs" de partners moeten helpen om gunstige economische modellen uit te werken.

Het RPN programma is opgebouwd rond 5 pijlers: capaciteit, competentie, belofte, marketing en... rendabiliteit. De capaciteit om opportuniteiten te herkennen; de competentie voor de opleidingen/certificeringen; de belofte (van Riverbed) om met het kanaal te werken; een marketing ondersteuning en de rendabiliteit door de TAP specialiseringen... Dit alles wordt vanaf 31 maart uitgebouwd.

Riverbed Benelux zegt echter niet op resellers te gaan jagen: "Wij hebben nooit een té uitgebreid kanaal gewild, maar het groot aantal oplossingen dat nu aangeboden wordt maakt het mogelijk om nieuwe partners te verwelkomen die aangetrokken worden door bepaalde productlijnen".

In het recente kantoor van Diegem (Zaventem) verwelkomde Filip Verloy, Presales Engineer, op 1 april een Regional Sales Manager Belgium.

Meer info op http://www.riverbed.com/us/partners/channel_partners/

Show More
Back to top button
Close
Close