Zebra versterkt zijn kanaal

Zebra Technologies, specialist in professionele printers, is op zoek naar nieuwe integratoren en nieuwe markten. Enkel in de B2B.

post-image-3

De concurrenten van Zebra zijn dan ook niet HP of Canon, maar Toshiba Tec en Intermec, terwijl Epson zich eerder in het Front office gedeelte situeert. Het Belgische distributiekanaal kadert in het partnerprogramma PartnersFirst, waarvan de regels identiek zijn voor alle landen.

Volgens Norbert Terlouw, Country Manager Benelux, bestaat de doelstelling van het programma erin om de "expertise van de commerciële partners naar waarde te schatten, marges vast te leggen die de partners aansporen om met Zebra in zee te gaan, en de partners te laten genieten van beduidende voordelen".

Het programma is verdeeld in vier categorieën, namelijk de groothandelverdelers, en drie niveaus van partners: Premier, Advanced, en Associate.

De drie erkende verdelers voor de Benelux zijn Ingram Micro, Scansource en Jarltech France (Lew St Pierre).

Verschillende niveaus in het programma

Logischerwijze houdt het klassement van de partners rekening met hun aandeel in de verkoop van Zebra, qua omzetcijfer en certificatie. Bovenaan de piramide staan voor de Benelux een tiental Premier partners, die 4 à 5 verkopers aan het merk wijden. Dat is voor België het geval voor Zetes.

Aan de commerciële partners worden verschillende niveaus in het programma aangeboden: RFID Specialist, Kiosk Specialist, Card Specialist, Supplies Specialist, Zebra Authorised Service Providers (ZASP). Er zijn certificeringen voorzien voor het technisch personeel dat een opleiding van verschillende dagen moet volgen in het distributiecentrum van Zebra in Nederland. De drie soorten partners kunnen zich naar keuze bevoorraden in Tier1 modus bij de fabrikant, of in Tier2 modus bij de aangewezen groothandels. Dit programma richt zich tevens tot de resellers die zich bij een erkende Zebra groothandel bevoorraden als Zebra Reseller/Integrator.

Een goed jaar 2011

Zebra, dat enkel via de indirecte modus werkt, rekruteert nieuwe resellers, en wil haar banden met de systeemintegratoren van scanners nauwer aanhalen. "Wij zijn op zoek naar partners met een toegevoegde waarde, en dan vooral in de niet traditionele activiteitensectoren". Zebra breidt bijvoorbeeld uit naar de amusementssector, zoals themaparken en de beveiliging van kinderen op de scholen.

Momenteel is Zebra niet van plan om een kantoor in Brussel te vestigen. "Wij denken aan een plaatselijke vertegenwoordiging, zoals Norbert Terlouw, want wij zijn ons bewust van de noodzaak om dicht bij de markt te staan, om het contact te verzekeren en te kunnen reageren, maar er werd nog geen beslissing genomen".

Show More
Back to top button
Close
Close