Jabra breidt zijn aanbod uit met een basisuitvoering

De afdeling Jabra CC&O, die was gefocust op zijn professioneel imago, heeft zich tot nu toe nooit beziggehouden met een basisgamma. Om zijn aanwezigheid op de markt van telefonie en UC (Unified Communication) in het bedrijf te verbreden, voegt de fabrikant nieuwe modellen van de serie 900 toe aan zijn catalogus tegen interessante instapprijzen.  

post-image-3

“UC is een geheel, maar de kwaliteit ervan wordt voor een groot deel bepaald door de oortjes. En vanuit die invalshoek, is de headset een essentieel accessoire voor de kwaliteit van een UC-installatie,” argumenteert Michiel Struycken, Country Manager Benelux.

Jabra CC&O is de afdeling headsets van GN Netcom, die is gespecialiseerd in producten voor callcenters en kantoren. Headsets met en zonder draad op basis van de DECT- en Bluetooth-normen maken hier deel van uit. 

Deze afdeling Jabra heeft zijn kanaalstrategie sterk gewijzigd twee jaar geleden, door afscheid te nemen van een verdeler die er van werd beschuldigd dat hij het vertrouwen van zijn verkopers aantastte door rechtstreeks te verkopen aan eindgebruikers. Sindsdien heeft de professionele afdeling Jabra CC&O voor de Belux-zone twee VAD`s aangeduid: Westcon en ATIS Telecommunicatie, die ook actief zijn in Nederland. Het kanaal omvat op dit moment bijna 70 actieve dealers, voornamelijk telecomverkopers en systeemintegrators. Michiel Struycken zegt dat hij dit kanaal reconstrueert met een doorslaggevend argument: “In de kern van het UC-project is de headset een money maker. We streven naar continuïteit en willen business opbouwen met onze partners. Hiervoor willen we het vertrouwen van het kanaal in ons bedrijf versterken.”  Jabra heeft al een classificatieprogramma ontworpen (de traditionele niveaus Silver, Gold en Platinum) dat het verkopen moet vergemakkelijken. "Onze partners zijn onze ambassadeurs." De Belux-zone telt overigens een Sales Manager voor de Belux. Stef Verbraeken (Keerbergen - Mechelen) is verantwoordelijk voor de `high touch`-ondersteuning ten voordele van de dealers. De distributeurs houden zich op hun beurt bezig met logistiek, reparaties en support.

Een essentieel punt van de kanaalstrategie van Jabra is de uitbreiding van de portefeuille professionele headsets. Voor Jabra, dat zich traditioneel positioneert in de segmenten middenklasse en topklasse, bestaat de uitdaging voor 2012 er nu in om het aanbod in het basisgamma op dezelfde manier te dekken, zowel met draad als draadloos. Jabra benadrukt dat de meer betaalbare headsets gecertificeerd blijven voor de UC-omgevingen (MS, Avaya Cisco…). "Het belangrijkst voor ons is de integratie van onze producten met de telecomverkopers en hun certificatie met de voornaamste platformen. We voegen er een design aan toe dat de acceptatie van de gebruiker verhoogt. Een troef van de headset is dat hij softwarematig kan worden geüpdatet naarmate de UC-omgeving evolueert. En tenslotte pakt Jabra uit met zijn multi-use modus waarmee het mogelijk is om een koptelefoon of oortjes te delen met verschillende toestellen (vast, mobiel, desktop).

In deze optiek werd vanaf september het gamma met draad UC Voice Serie gelanceerd. Binnen enkele dagen komt de serie 900 uit in het gamma vanaf 199 euro. De headset PRO 920 mikt op kantoortelefoons, en de PRO 930 op telefoonsoftware op IP net als op unified communications (UC).

Op dit moment vertegenwoordigt de verkoop van de producten van het basisgamma nog maar 15% van het omzetcijfer van de afdeling, maar Michiel Struycken wil dit in 2012 zeker zien verdubbelen, met de druk van een UC-markt in volle groei. Volgens de cijfers van Frost&Sullivan, zullen 66% van de werknemers in 2012 over IC-videoconferentie beschikken op hun computer; 42% van alle internationale oproepen zullen gebeuren met Skype-visiofonie. De sensibilisatie en opleiding van de gebruiker voor UC-projecten blijft nochtans een omvangrijk obstakel.

Show More
Back to top button
Close
Close