TopCom: nieuwe branding, nieuwe strategie

Ondanks zijn 20 kaarsjes weten nog altijd weinig gebruikers dat TopCom vooreerst een Belgisch bedrijf is. In ons land moet TopCom echter het hoofd bieden aan concurrenten zoals Gigaset, Philips of Panasonic. Sterke concurrenten, tegenover wie TopCom goed is voor 10%. Op het programma dit jaar: aangepaste packaging en de benoeming van een groothandelaar.

post-image-3

Vijf jaar geleden werd DECT dood verklaard, herinnert Wim Meulders (Marketing Director) zich. "Spelers zoals Siemens meenden dat de prijs moest zakken om volume te halen".

"Vroeger moest TopCom de goedkoopste zijn, en dus een low end packaging aanbieden. Maar nu alle spelers zich concentreren op een nauwer prijssegment, hebben wij verschillende packagings gemaakt, in 4 kleuren, die overeenkomen met ons productgamma: care, communicatie, kidzz en Sologic".

De Europese stock van TopCom ligt in Heverlee, en dus wordt de voorkeur gegeven aan het plaatselijke channel. De verdeling van producten voor baby`s wordt verzekerd door Hebeco voor gespecialiseerde winkels, en voor de ketens verloopt de distributie rechtstreeks. Ook voor communicatieproducten voor grote retailers gebruikt TopCom de rechtstreekse distributie. De plaatselijke resellers worden dan weer toegeleverd via distributeurs op geografische basis.

TopCom bestudeert echter een "betere manier om de markt te benaderen". In Slovakije wordt de distributie nu al verzekerd door een groothandel. In België bestudeert TopCom de mogelijkheid om te werken met telecomverdelers zoals Dangaard.

TopCom geeft toe dat het ook beroep doet op een "eigen" e-shop, maar positioneert die eerder als een dienstverlening aan het cliënteel. "Alles wordt er geprijsd aan het officiële tarief, dus duurder dan in het channel. Maar het is handig om batterijen te verkopen of kleine accessoires die men niet in de winkel vindt".

Wim Meulders vreest echter wel de grote online verkoopsites. "Dat zou ons traditionele kanaal van resellers kunnen doorkruisen". Een risico dat TopCom zou kunnen voorkomen door twee verschillende productlijnen te creëren naargelang de kanalen. Deze beslissing werd nu genomen, en dit zal binnenkort uitgewerkt worden.

Voor Jean Volders, CEO van het bedrijf, is het een belangrijke trend. "MediaMarkt heeft in Duitsland de e-shop Redcoon gekocht, om een cliënteel te kunnen bereiken dat niet meer naar de bakstenen winkels gaat".

Daarentegen is Wim Meulders niet bang van voice communicatie VoIP die als van minderwaardige kwaliteit beschouwd wordt.

In de DECT sector die nu erg gestandaardiseerd blijkt, wil TopCom zich onderscheiden met de "Ultra range", die de draadloze dekking uitbreidt. De Belgische fabrikant lanceert ook de Ultra Low Energy (ULE), waarvan de chipset ontwikkeld werd door Dialog. ULE gebruikt slechts 3 microampère, waarmee met één enkele AAA batterij 10 jaar lang contact verzekerd wordt met een rookdetector.

Show More
Back to top button
Close
Close