Facebook herziet haar privacybeleid

In een reactie op hoe het er in het sociale netwerk Google+ aan toegaat, heeft Facebook besloten om wijzigingen door te voeren waarmee haar 750 miljoen leden een betere controle krijgen over de informatie die zij online willen delen.

post-image-3

Facebook heeft beslist een reeks wijzigingen door te voeren aan het concept van haar site, zodat de leden een betere controle zouden krijgen over hun privacy-opties. Die privacy kreeg kritiek van Google toen die in juni zijn eigen sociaal netwerk, Google+, lanceerde. "Wij hebben een reeks verbeteringen doorgevoerd waardoor het gemakkelijker zal zijn om boodschappen, foto`s, tags en andere content te delen met de mensen waarmee je dat wil", verklaarde Facebook in een blogpost. Dankzij deze wijzigingen zal het nu mogelijk zijn om vanop zijn muurtje of zijn profielpagina de instellingen te wijzigen voor de zichtbaarheid van status, foto`s of andere content. Die controles bestonden al wel, maar zij stonden in een aparte rubriek bij de profielinstellingen.

Bij elk element van het profiel van de gebruiker zal voortaan een uitklapmenu staan waarop de huidige instelling vermeld is, maar ook de andere beschikbare opties om die instelling te wijzigen. Dit uitklapmenu zal na verloop van tijd nog verder uitgebreid worden, om ook kleine groepen mensen te omvatten waarmee de gebruikers informatie wensen te delen, zoals collega`s van het werk, lijsten met vrienden, of groepen waarvan zij lid zijn", stipte Facebook aan op haar site. Nog een verbetering: men kan retroactief de publicatie van een boodschap op een profiel wijzigen. Facebook laat nu ook toe om een tag te verwijderen, om aan een persoon die de tag geplaatst heeft te vragen om die te verwijderen, of de persoon die de tag geplaatst heeft te blokkeren. Het zal ook mogelijk zijn om te zien hoe zijn profiel en zijn boodschappen eruit zien wanneer die door iemand anders bekeken worden. Ook de geolocaliseringsfunctie werd herwerkt: men kan nu aan elke content een plaats toevoegen, zonder een smartphone nodig te hebben. Tot slot kondigt de site een wijziging aan in de terminologie: de term "iedereen" zal vervangen worden door "publiek".

Sinds de lancering van haar Google+ netwerk had het bedrijf uit Mountain View gesteld dat haar sociale netwerk een simpelere, efficiëntere manier bood dan Facebook om de content de beheren.

De uitgever had verklaard dat op Facebook de privacy-opties en de controle voor het delen van content te ingewikkeld en weinig handzaam waren, en dat de leden van het netwerk vaak ongewild dingen deelden met een groter publiek dan ze dachten.

Bradley Horowitz, productverantwoordelijke van Google+ meende dat Google voor een deel krediet verdient voor de wijzigingen die Facebook nu doorgevoerd heeft. "Ik denk dat het goed nieuws is voor zowel de gebruikers als wijzelf", verklaarde hij tijdens een webcast gesprek met Tim O`Reilly, PDG van O`REilly Media. "Dit toont aan welke impact Google+ kan hebben, en het legt de lat hoger voor de verwachtingen en de normen voor de privacy", voegde hij eraan toe.

Greg Sterling, analist voor rekening van het onderzoeksbureau Sterling Market Intelligence, verklaarde van zijn kant dat Google+ misschien Facebook gemotiveerd kan hebben om zijn site te wijzigen, maar dat Facebook wel jarenlang gelijkaardige kritiek vanuit andere bronnen, inbegrepen haar eigen leden,weggewuifd had.

Wat ook de redenen ervoor geweest mogen zijn, Facebook heeft er in elk geval goed aan gedaan om tot deze veranderingen over te gaan. "Dat alle controles op de privacy nu duidelijk zijn en trapsgewijs instelbaar, is uitstekend nieuws", verklaarde de analist. "De privacy controles waren niet zichtbaar in de rubriek Instellingen, en werden dus niet zo vaak en zo correct gebruikt als moest zijn", voegde hij eraan toe. "Deze wijzigingen komen weliswaar laat, maar zijn zeer welkom en positief voor de gebruikers".

Volgens Greg Sterling zal het interessant te zijn om te zien welke impact deze wijzigingen zullen hebben op Google+, dat nu nog in testfase zit. Volgens hem worden de "cirkels" om content te delen beschouwd als een van de beste wapens van Google+ tegen Facebook. Men schat dat Google+ een 25 miljoen leden telt, terwijl Facebook op zijn eentje goed is voor 750 miljoen internauten.

Véronique Arène
Meer info op http://www.lemondeinformatique.fr/

Back to top button
Close
Close