De Fransen blijven voorzichtig tegenover m-commerce

Volgens een onderzoek van CSA maken de Fransen weinig gebruik van hun mobiele toestel om aankopen te doen, en lijken ook weinig gemotiveerd om het te doen. De veiligheid is een belangrijk criterium en zijn staan wantrouwig tegen geolocalisering.

post-image-3

De m-commerce staat nog in zijn kinderschoenen in Frankrijk. De Fransen maken nog weinig gebruik van hun mobiele telefoon om aankopen te doen. Zij zijn gevoelig voor de problematiek van de veiligheid ervan, en staan wantrouwend tegenover geolocalisering. Dat is wat blijkt uit een CSA onderzoek voor Orange en Terrafemina.

Zijn mobiele telefoon gebruiken om aankopen te verrichten blijft nog een marginale gewoonte in Frankrijk. Slechts één Fransman op tien (9%) verklaart reeds een m-commerce bewerking uitgevoerd te hebben. Degene die het al deed kocht het vaakst digitale producten: een app voor de smartphone (74%), games voor de telefoon (46%), muziek (39%), een beltoontje voor de telefoon (32%).

Paradoxaal genoeg menen de Fransen dat de m-commerce zich wel degelijk zal ontwikkelen, zelfs al is de meerderheid van de Fransen niet geïnteresseerd in de aankoop van producten via hun mobiele terminal! Sommige producten of diensten staan opvallend in de belangstelling, alhoewel ze nog altijd  miniem zijn: tickets voor het openbaar vervoer (28%), de bioscoop (22%), trein of vliegtuig (21%) en tickets voor musea (21%). Slechts 8% van de Fransen gelooft dat de m-commerce niet van de grond zal komen.

Wat het onbehagen tegenover m-commerce betreft, dat draait rond geolocalisering en de veiligheid van de transacties. De Fransen staan over het algemeen wantrouwend tegenover geolocalisering. Drie vierde ervan beschouwt deze functie als te invasief en gevaarlijk. Zij menen dat de plaats waar zij zich bevinden tot hun privacy behoort.

Een minderheid (23% van de Fransen) ziet dus in geolocalisering een kans voor de gebruiker om van gepersonaliseerde aanbiedingen en voordelen te genieten. De Fransen die het meest positief tegenover deze functie staan zijn mannen tussen 18-34 jaar en de bezitters van smartphones.

De veiligheid van de betaalwijze is in de ogen van de Fransen het belangrijkste criterium vooraleer zich aan m-commerce te wagen: voor 42% is dit een echte vereiste. Wat ook nog als criterium genoemd wordt: het gebruiksgemak (19%), de waarborg dat menniet overspoeld wordt met reclameboodschappen (15%), de toegepaste tarieven (11%), de bijkomende aanbiedingen en de beschikbare producten.

De Fransen die het vaakst aan m-commerce doen zijn de bezitters van een smartphone (25%  heeft al een aankoop verricht via zijn mobiele toestel), gevolgd door de SPC+ (15%) en de jongeren. Een kwart van de mannen tussen 18 en 24 jaar (25%) heeft al aan m-commerce gedaan, net als 16% van de vrouwen van dezelfde leeftijd.

Etienne Gandillot
Meer info op:  http://www.lemondeinformatique.fr/

Back to top button
Close
Close