De online reclame blijft achterop hinken in België

Op het recente jaarlijkse congres van IAB Europe, dat bijeenkwam in Barcelona, werden alle cijfers over online reclamebestedingen bekend gemaakt. Voor België is dat 332 miljoen euro, wat neerkomt op 11% van de globale media-uitgaven.

post-image-3

Ze zijn gekend, de laatste nieuwe cijfers van het Interactive Advertising Bureau, dat de vaklui uit de online reclame verenigt! Het doel "10 before 10", dat IAB België zich gesteld had (10% van de reclame-uitgaven in de digitale kanalen halen voor het jaar 2010) is nu bereikt, zelfs licht overschreden, vermits de adverteerders in ons land volgens de officiële cijfers van IAB Europe in het jaar 2010 een 332 miljoen euro besteed hebben aan mediaruimte in de verschillende online reclamekanalen. Dit bedrag komt overeen met 11% van de globale reclame-uitgaven in België. Deze cijfers betekenen een groei met 13% tegenover 2009, waardoor het internet nu klimt tot het 3e reclamemedium in België (nog altijd ver achter het 40% marktaandeel van het medium tv).

Ter herinnering: de cijfers die het IAB meedeelt geven de realiteit van de markt beter weer dan de cijfers van het CIM (dat laatste baseert zich enkel op de bruto cijfers, voor commerciële kortingen, en enkel gerealiseerd in het display kanaal), vermits zij rekening houden met de reclame-uitgaven voor online reclameruimten (inbegrepen de commissies uitgekeerd aan media-agentschappen) van de meeste digitale kanalen.

Uit een opsplitsing per online mediakanaal kan men besluiten dat de SEM (de aankoop van trefwoorden op zoekmachines, en dus essentieel Google) het belangrijkste segment van de reclamemarkt op het internet vertegenwoordigt, met ongeveer 122 miljoen euro uitgaven door de adverteerders. Het tweede digitale kanaal is nu dat van de zoekertjes en diverse gidsen (Gouden Gids, Truvo, ...) die gaan lopen met 34% van de mediabudgetten, terwijl de aankoop van reclamebanners op de sites (display) nu genoegen moet nemen met een derde plaats, en goed is voor 29% van de taart.

Op internationaal plan blijft de Belgische markt nog altijd achter ten opzichte van de vooruitgang die de buurlanden maken. Het gemiddelde van de 25 Europese landen die gepeild werden in het IAB onderzoek steeg immers meer (+15,3%, ofwel 17,7 miljard euro) dan dat van België: het aandeel van de online reclame in de Europese mediamix bedraagt immers 18%, wat hoger is dan de 11% die de Belgische markt haalt.

Noteren we ook dat het web het belangrijkste reclamemedium geworden is in het Verenigd Koninkrijk (28,7%, goed voor 4,8 miljard euro), in Denemarken en in Nederland.

Uit de IAB studie kan men ook besluiten dat de Europese markt van de online reclame haar groeiritme teruggevonden heeft (met twee cijfers) van voor de crisis, aangezwengeld door de nieuwe sociale media en de reclame op mobiele toestellen.

Back to top button
Close
Close