Yahoo koopt reclameplatform 5to1

Met de aankoop van 5to1 voor een niet nader genoemd bedrag, wil Yahoo zich verder versterken op advertentievlak. Het bedrijf wil zo de concurrentie aangaan met Google.

post-image-3

Om de omzet van haar online advertenties van het type Premium te verhogen, heeft Yahoo 5to1 overgekocht. Deze start-up werd opgericht in 2009 door de voormalige bedrijfsleiders van Fox Interactive Media (FIM), de afdeling van News Corp gespecialiseerd in interactieve dienstverlening. 5to1 is gevestigd in Los Angeles beschrijft zichzelf als een “alliantie van online reclame” en heeft een 20-tal grote adverteerders in portefeuille. Door gebruik te maken van de 5to1-technologie, zijn publicitaire partners en zijn adverteerders, wil Yahoo de verkoop van zijn Premium-advertenties vergroten.

Deze transactie zal gefinaliseerd worden tijdens het tweede kwartaal van dit jaar. Het overnamebedrag werd niet bekend gemaakt. Techcrunch spreekt van een bedrag van 28 miljoen dollar en geeft aan dat 5to1 sinds zijn oprichting 13 miljoen dollar heeft opgehaald. De werknemers van de start-up vervoegen nu de teams van de groep Ad Marketplaces van Yahoo. 5to1 werd opgericht door oud-manager van Fox Interactive, James Heckman, CEO, en Ross Levinsohn, die in oktober vorig jaar toetrad tot Yahoo als Vice President voor de regio Amerika.

Yahoo is altijd een belangrijke speler geweest in de markt voor online advertenties. Die zijn misschien duurder maar beschikken over grote grafische mogelijkheden in vergelijking met andere formats van online advertenties. Aankopers van deze advertenties zijn over het algemeen grote bedrijven met sterke merken en die online campagnes voeren ter commercialisatie van hun producten en diensten, zoals films, frisdranken of wagens.

Google van zijn kant domineert op advertentiegebied via zijn zoekmachine, die goedkoper is en waarvan de full-text advertenties gekoppeld zijn aan een andere website.

De onderneming uit Mountainview heeft jarenlang geprobeerd om zijn advertentiediensten een sterke impuls te geven, en investeerde hierin miljarden, o.a. door de aankoop van bedrijven zoals DoubleClick en Youtube.

Door deze aankoop wil Yahoo haar aanwezigheid in dit gebied versterken en financiële stabiliteit bekomen.

Deze operatie kadert ook in de overeenkomst met Microsoft, waardoor Yahoo de publicitaire regie van de firma uit Redmond wordt. 

Véronique Arena
Meer informatie op www.lemondeinformatique.fr 

Back to top button
Close
Close