Home/E-commerce/Webwinkels boos over Europese retourregels Webwinkels boos over Europese retourregels Online retailers zijn kwaad op de Europese Unie omdat zij verplicht worden retourzendingen van klanten te vergoeden. Dat kost naar verwachting 10 miljard euro extra per jaar. De Interactive Media in Retail Group (IMRG), een belangenbehartiger voor de e-tail industrie in Europa, tekent fel protest aan tegen de “rampspoed van Europa’s Digitale Agenda”, waarin de betalingsverplichting voor retourzendingen is opgenomen. 2011-04-21Comment De zogeheten Consumer Rights Directive, die laatst door het parlement is behandeld, verplicht e-tailers om de kosten van retourzendingen voor eigen rekening te nemen als de goederen meer dan 50 euro waard zijn.Vertrouwen van klant vergrotenDe maatregel is bedoeld om het vertrouwen van de consument in e-tailers die in andere landen zijn gevestigd dan de klant, te vergroten. Dat is een van de speerpunten van Neelie Kroes, die ook van digitaal Europa één markt wil maken. Daarom wil zij met deze regelgeving de rechten van de consument in de EU standaardiseren en op sommige vlakken vergroten.Volgens de belangenorganisatie komen de extra kosten neer op meer dan 4 procent van de totale omzet van de Europese e-commerce industrie. “Dat zal de groei van de industrie ontwrichten en de ontwikkeling van de digitale economie tegengaan”, schrijft de IMRG aan de Europese Commissie.Einde van de kleine etailerDe kosten van de retourzendingen zonder de nieuwe richtlijnen komen op 5,7 miljard euro, gebaseerd op de huidige verkooptrend dat 90 procent van de klanten in het zelfde land woont en 10 procent van de returns van over de grens komt. De nieuwe regelgeving zal leiden tot een groei aan retourkosten naar 15,7 miljard euro. “Deze enorme stijging zal kleinere etailers de nek omdraaien.”1596 wijzigingsvoorstellenEr is meer dan drie jaar gewerkt aan deze regelgeving, die dit jaar dan eindelijk wordt aangenomen door het parlement. Op de eerste voorstellen zijn liefst 1596 amendementen ingediend door Europarlementariërs en belanghebbenden. “Maar de Europarlementariërs moeten zich meer verdiepen in de materie voordat ze dergelijke voorstellen aanneemt. De negatieve impact zal niet alleen de hele online winkelindustrie raken, maar de gehele economie,” aldus Roper.Bron: Webwereld.nl Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address