Gamingmarkt op sociale netwerken 5 miljard waard tegen 2015

De beste van al deze games mogen dan maar weinig op echte videogames lijken, maar sociale netwerkgames zoals CityVille en FarmVille zullen tegen 2015 meer dan 5 miljard dollar waard zijn.

post-image-3
“Elk jaar spelen 250 miljoen mensen op Facebook games zoals CityVille en Farmville van Zynga,” aldus Pietro Macchiarella, analist bij Parks Associates. Deze stelde eerder al vast dat de omzet van de sociale netwerkgames in 2010 1 miljard bedroeg, en voorspelt nu dat tegen 2015 dat bedrag vervijfvoudigd zal zijn. Cityville en Farmville zijn de twee games waaraan 250 miljoen actieve maandelijkse spelers (MAU) het meest deelnemen: analist AppData schat dat aantal op 140 miljoen. Zynga is de belangrijkste ontwikkelaar en bezit de vijf meest rendabele games op Facebook (184 miljoen MAU’s in totaal).

Games op sociale netwerken worden dus steeds interessanter voor marketingspecialisten: zo zien we onder meer gesponsorde boodschappen verschijnen van McDonald’s en 7-Eleven in Farmville. Niettemin zal Zynga binnen 4 jaar misschien niet meer de marktleider zijn, zelfs indien de onderneming hard bezig is met publicitaire partnerschappen aan te gaan. Andere firma’s willen nu ook investeren in Facebook-ontwikkelaars om zo de aanwezigheid van hun merk op dat sociale netwerk te verzekeren.

De overname van Playdom door Disney heeft geresulteerd in de lancering van ESPNU College Town – ESPN is eigendom van Disney – en Electronic Arts kocht Playfish, dat nu crossovers van EA produceert (Madden NFL Superstars, Fifa Superstars) alsook andere games voor Facebook.

Relaxnews
Meer info op  http://www.lemondeinformatique.fr/

Back to top button
Close
Close