E-shop Expo 2011 zet e-commerce in België op de kaart

De vierde editie van de E-shop Expo was een groot succes. Voor het vierde achtereenvolgende jaar zag de beurs een sterke stijging in zowel het aantal e-commerce leveranciers op de beursvloer als het aantal bezoekers. De grote aantallen e-commerce professionals die de beurs bezochten, noemden het event druk, informatief en inspirerend.

post-image-3
Online zakendoen wordt (eindelijk) mainstream

Hoewel het bekend is dat België nog een weg te gaan heeft op het gebied van e-commerce: volgens cijfers van Google heeft de helft van het Belgische MKB nog geen eigen website, is het land inmiddels hard op weg deze achterstand in te halen. Het afgelopen jaar groeide de omzet in de e-commerce branche weer met meer dan 26% en ook het aantal en de diversiteit van webwinkels groeit hard. 
Als het aan de bezoekers van de E-shop Expo ligt zal deze groei het komend jaar minstens worden geëvenaard. In de wandelgangen heerste dan ook een positieve buzz van veelbelovende start-ups, nieuwe samenwerkingen en professionalisering. 

Uitgebreid aanbod

Op de beursvloer konden de bezoekers terecht bij meer dan 50 e-commerce aanbieders uit België, Nederland, Frankrijk, Spanje en Denemarken. De vraag naar kennis was groot en de stands waren dan ook druk bezocht. Het Belgische bpost had een primeur: ze lanceerde de ‘pakjesautomaat’. Het komend jaar wil het bedrijf 150 tot 200 ‘pakjesautomaten` installeren op plaatsen met veel passage. In september start een proefproject op de luchthaven van Zaventem en op het Brouckèreplein in Brussel. Het gaat om een automaat van vijf meter lang en ruim twee meter hoog waarin tachtig tot honderd pakjes kunnen. Om een eigen pakje uit de automaat te halen, zal een klantenkaart met geheime code worden verstrekt. Dit is slechts een voorbeeld van de vele initiatieven in de Belgische markt om e-commerce te bevorderen. Ook BeCommerce heeft volop plannen voor het komend jaar, zo start de branche-organisatie onder meer met de BeCommerce Academy i.s.m. Boston University om de professionalisering in de branche te bevorderen.

Kwalitatief programma

Behalve de beursvloer was ook het lezingenprogramma dit jaar sterk uitgebreid. Bezoekers konden kiezen uit een dertigtal interessante expertsessies en cases van onder meer MasterCard, Google en Alcatel-Lucent, maar ook veelbelovende start-ups zoals Book-in-a-Box. Interessant was ook de lezing van Hidde van der Louw, Hoofd Category Management Bol.com en verantwoordelijk voor de activiteiten van Bol in België. Hij sprak over de ervaring van Bol.com naar aanleiding van een half jaar webwinkelen in België en de keuzes die het bedrijf daartoe maakte qua assortiment, betaalmethodes, logistiek en klantenservice. De presentatie (slideshare) is inmiddels terug te zien op www.eshopexpo.eu, evenals de andere presentaties, mits door de sprekers beschikbaar gesteld.

De E-shop Expo 2012 zal plaatsvinden op 27 & 28 maart 2012. Noteer deze data dus alvast in uw agenda!
Back to top button
Close
Close