Europese gids van e-mail marketing platformen vindt grote verschillen

Deze week werd in Nederland de Email Vendor Functions and Features Guide uitgebracht die verschillende lokale en internationale leveranciers van e-mail marketing tools vergelijkt. In totaal passeren zomaar even 53 leveranciers de revue.

post-image-3
Volgens initiatiefnemer Jordie van Rijn blijken de verschillen tussen de ESP’s groter te zijn dan gedacht. Kortom: informeer jezelf vooraleer je kiest voor een e-mail marketing oplossing.

En misschien is de ideale oplossing voor jouw bedrijf niet eens een pure e-mail marketing oplossing maar een marketing automation tool.

Terug naar die verschillen. De gids vond dat, hoewel alle leveranciers het belangrijk vinden dat er goed nagedacht wordt over e-mail marketing beleid, 20% van de leveranciers geen advies over strategie biedt. Een kwart biedt geen creatieve diensten.

In de e-mail tools zelf zijn ook flinke verschillen te zien, aldus van Rijn. Als je meer controle wilt over de data (gegevens) dan een eenvoudige export van je inschrijvingen, is het goed om de verschillende ESPs naast elkaar te bekijken. Uit de vragen die werden gesteld over data control waren er leveranciers die 89% van de functies aanbieden, maar ook die slechts 20% aanbieden.

Een nieuwe trend blijkt het opnemen van vooraf-geconfigureerde campagnes, zoals een verlaten winkelwagen, welkomstmail en automatische herverzending als de mails niet geopend worden. Met dit type mailings zijn veel hogere resultaten te behalen, maar hier waren slechts 2 van de 28 ESPs die alle typen vooraf-geconfigureerde emailings aanboden. Het overgrote deel biedt minder dan 40% aan,  een enkele helemaal geen enkele van deze campagnes.

Het rapport ontstond als een samenwerking tussen het Amerikaanse Red Pill Email en het Nederlandse Emailmonday en het is meteen de eerste keer dat er een wereldwijde editie van de gids is.

Meer informatie over de Europese versie vind je hier.


Back to top button
Close
Close