Home/E-commerce/Bpost lanceert "fullfilment" voor de e-commerce sites Bpost lanceert "fullfilment" voor de e-commerce sites Bpost (zoals De Post tegenwoordig heet) zou deze woensdag de officiële lancering moeten aankondigen van zijn "fullfilment" (goederenbehandeling) voor bedrijven actief in e-commerce. 2011-03-30Comment "Fullfilment" is het geheel van operaties die de verzending van een pakket voorafgaan, van opslag van een product tot de verpakking ervan. Doel: de Belgische KMO aansporen om de stap naar de elektronische handel te zetten, door hen een "sleutel in de hand" oplossing te bieden die de hele logistiek voor de verzending van pakjes omvat, inbegrepen de eventuele behandeling van retourzendingen. "Wij hebben al een dergelijk systeem ontplooid in Jemelle, voor onze interne zendingen", legt Frank Jahn uit, Managing Director Parcels & Express bij Bpost. Een eerste real life test werd reeds uitgevoerd met het persconcern Sanoma en zijn Libelle e-commerce site, die ontstaan is uit het gelijknamige magazine.Bpost bevestigt trouwens dat de dienst financieel toegankelijk zal zijn voor bedrijven groot en klein. "Het business plan van de KMO zal wel gebaseerd moeten zijn op de verzending van 25 colis per dag, vanaf het tweede jaar van de werking van de site", licht onze gesprekspartner toe. "De kost voor de behandeling van een pak zal liggen tussen de 2 en 5 euro, afhankelijk van verschillende factoren. Wij zullen geen commissie vragen op de verkoop via de site". Een tarief dat Real Kesteloot, gespecialiseerd consultant, tamelijk hoog vindt. "Maar het is mogelijk dat bpost dat inhaalt bij de leveringskosten, wat toch het voornaamste criterium blijft dat een bedrijf bekijkt wanneer het aan elektronische handel wil doen. Over het algemeen sta ik zeer sceptisch tegenover het vermogen van Bpost om vaste voet te krijgen in een sector die flexibiliteit vereist, en die niet tot historische `core business` van de post behoort".Volgens Frank Jahn vertegenwoordigt e-commerce ongeveer 30% van het omzetcijfer van Taxipost, en deze proportie zou in de volgende vijf jaar kunnen verdubbelen. Bpost wil met deze nieuwe activiteit ook competitief blijven tegenover ander privéspelers zoals Kiala of Mondial Relay, die de verzending van colis verzorgen tot aan ophaalpunten (krantenwinkels, benzinestations, ...) en die de "last mile" (de laatste kilometer) tot aan het huis van de bestemmeling niet afleggen, om zo op distributiekosten te besparen.Bij Bpost loopt er momenteel trouwens in bepaalde wijken van Mechelen en Luik een experiment om de periode om pakjes aan huis te leveren te verlengen tot19u30. "Over twee jaar zullen wij deze dienst uitbreiden tot andere zones in België", voegt Frank Jahn eraan toe. De Belgische post zal tot slot in april officieel de "packstations" onthullen, een systeem met automatische pakjesdepots, waar men postpakken op elk uur van de dag zal kunnen ontvangen. (ODD) Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address