Is de App Store van Apple “economisch niet-haalbaar”?

Dat is de boodschap die enkele belangrijke leveranciers van online inhoud lanceren, als reactie op de hardnekkige politiek van Apple met betrekking tot zijn 30%-politiek.

post-image-3
We weten dat de Belgische uitgevers niet te spreken zijn over het monopolie van de App Store, en dat onze Minister van Economie zich over de kwestie buigt. Ook de leveranciers van streaming muziekdiensten zoals Last.fm Spotify en Rhapsody, en zelfs Amazon, denken er zo over.

Deze webbedrijven dreigen hun volledige marges kwijt te spelen door de abonnementen die worden aangeboden op de App Store van Apple. Steve Purdham (We7) zegt dat het “abonnementenmodel” van Apple “niet rendabel” is. En Richard Jones, mede-oprichter van Last.fm, zegt zelfs: “Apple just f****d over online music subs for the iPhone.” De streaming-diensten zijn natuurlijk steeds vrij om abonnementen aan te beiden op hun eigen websites, maar zullen hun eigen websites niet kunnen linken aan de verkoopssite van Apple. Deze regels gaan normaal gezien in op 30 juni.

Ook de dienst Rhapsody heeft zijn woedde geuit door online te verklaren dat “de verplichting opgelegd door Apple aan uitgevers om digitale abonnementen via de App Store te verkopen en 30% commissie af te staan, economisch onverantwoord is.”

Apple rechtvaardigt deze commissie door de gebruiksvriendelijkheid van de abonnementenformule op iTunes. Maar anderen ruiken reeds een antitrustonderzoek voor misbruik van machtspositie.

De Wall Street Journal meldde dat de Amerikaanse toezichthouders de ontwikkelingen op de voet volgen. Terzelfdertijd heeft Google zijn eigen abonnementendienst aangekondigd, exact één dag na de aankondiging van Apple. En Google rekent geen 30% aan, maar 10%. 

Back to top button
Close
Close